Systembolaget toppar Förtroendebarometern 2017 – ras för public service

Stort ras för public service och en förstaplats för Systembolaget. Det är några av resultaten av årets Förtroendebarometer som presenterades för tjugoförsta året i rad av Medieakademin.

Förtroendebarometern mäter allmänhetens förtroende för medieföretag, institutioner och företag i landet, och presenteras årligen av Medieakademin sedan 1997.

Den tydligaste förändringen sker i år i toppen av Förtroendebarometern. Allmänhetens förtroende för public service minskar kraftigt, när både SVT och SR tappar vardera sex procentenheter. SR hamnar på 64 procent och halkar ned till en tredjeplats. SVT får i årets mätning 60 procent och rasar ner till femte plats.

– Vi ser att förtroendet när det handlar om medier och i synnerhet public service håller på att bli mer polariserat. Medierna uppfattas av vissa grupper som en part mer än som en demokratisk institution som ska granska makten, säger Henrik Ekengren Oscarsson statsvetarprofessor vid Göteborgs universitet och ledamot av Medieakademin.

Ny ensam etta i Förtroendebarometern är Systembolaget med 70 procent, och upp på andra plats klättrar Universitet/högskolor med 65 procent.

Centern ökar med tio procent och har nu störst förtroende bland de politiska partierna.

Moderaterna tappar däremot stort och minskar med hela 12 procentenheter.

– Centerns resa mellan 2013 och 2017 är anmärkningsvärd, från näst sist till främst. Det lönar sig tydligen att kommunicera ideologisk stabilitet, man vet var man har Centern i de frågor som toppar dagordningen, säger Henrik Ekengren Oscarsson som också kommenterar Moderaternas tapp:

– Det sker helt klart efter Anna Kinberg Batras presskonferens i januari, men om det är en kortsiktig eller långsiktig effekt återstår att se.

Förtroendebarometerns största fall i år drabbar Postnord, som störtdyker med 21 procentenheter från föregående års mätning.

I årets mätning syns också ett tydligt tapp för Polisen, Sjukvården och Svenska Kyrkan.

Fakta/Förtroendebarometern 2017

Medieakademins förtroendebarometer har genomförts årligen sedan 1997.

Årets mätning har genomförts av Kantar Sifo.

2017 års undersökning omfattar 1200 webb-intervjuer med personer äldre än 15 år.

Fältperioden ägde rum mellan den 13 - 28 mars 2017

Resultatet i sin helhet finns publicerat på medieakademin.se

För mer information, kontakta:

Henrik Ekengren Oscarsson, SOM-institutet, mobil 070- 889 99 43

Toivo Sjörén, Sifo, 070 – 18423 50