Kommuniké från årsstämma 2017 i WeSC AB (publ)

Vid årsstämman i WeSC AB (publ) den 23 maj 2017 beslutade stämman om följande ärenden.

Årsredovisning och ansvarsfrihet

Vid årsstämman i WeSC AB (publ) den 23 maj 2017 fastställdes moderbolagets och koncernens resultat- och balansräkning för räkenskapsåret 2016. Stämman beslutade att moderbolagets balanserade resultat överföres i ny räkning. Stämman beviljade styrelse och verkställande direktörer ansvarsfrihet för räkenskapsåret 2016.

Styrelse

Till ordinarie styrelseledamöter omvaldes Theodor Dalenson, tillika ordförande, och Johan Heijbel. Till nya styrelseledamöter valdes Joseph Janus, Camilla Öberg och Johan Lindwall.

Stämman beslutade vidare att arvode till styrelsen ska utgå med 200 000 kronor till styrelsens ordförande samt med 100 000 kronor till envar av de övriga av stämman valda ledamöterna. Ledamot som är anställd i koncernbolag har inte rätt till särskilt arvode. Styrelseledamot ska äga rätt att fakturera styrelsearvodet genom eget bolag under förutsättning att det är kostnadsneutralt för bolaget. Styrelseledamot äger rätt att fakturera för arbete som utförs utanför styrelseuppdraget endast om styrelsen beslutar därom.

Revisor

Till revisor valdes revisionsbolaget Öhrlings PricewaterhouseCoopers AB, med Magnus Thorling som huvudansvarig revisor. Ersättning till revisorn beslutades utgå enligt principen löpande godkänd räkning.

Valberedning

Avseende utseende av valberedningen beslutade stämman i enlighet med valberedningens förslag till principer, vilka i korthet innebär följande. Bolaget ska ha en valberedning bestående av tre ledamöter. De tre aktieägare eller ägargrupper som röstmässigt har de största aktieinnehaven i bolaget äger vardera utse en ledamot. Styrelsens ordförande är sammankallande. Valberedningen ska konstitueras baserat på aktieägarstatistik från Euroclear per den sista bankdagen i den månad som infaller sex månader före utsatt datum för årsstämma varje år och övrig tillförlitlig ägarinformation som tillhandahållits Bolaget vid denna tidpunkt. Valberedningen ska arbeta fram förslag rörande val av stämmoordförande, fastställande av antalet styrelseledamöter och eventuella styrelsesuppleanter, val och arvodering av styrelseordförande och övriga styrelseledamöter, liksom av revisorer, samt föreskrifter rörande valberedning.

Försäljning av aktier i dotterbolag

Årsstämman beslutade, i enlighet med styrelsens förslag, att godkänna överlåtelsen av aktierna i bolagets dotterbolag The Shirt Factory AB till det konsortium som tidigare lämnat lån till bolaget med pant i dotterbolaget. Huvuddelen av lånet har lämnats av bolagets styrelseordförande och Nove Capital Master Fund Ltd. Bolaget har under våren initierat en försäljningsprocess av dotterbolaget men har inte erhållit några indikativa bud som överstiger lånebeloppet. Konsortiet har förklarat sig berett att förvärva aktierna av bolaget till en köpeskilling motsvarande lånebeloppet jämte upplupen ränta.

Ändring av bolagsordning

Årsstämman beslutade, i enlighet med styrelsens förslag, att bolagsordningens gränser för aktiekapitalet ändras från lägst 6 000 000 till högst 24 000 000 kronor till lägst 10 000 000 och högst 40 000 000 kronor samt att bolagsordningens gränser för antalet aktier ändras från lägst 66 384 000 och högst 265 536 000 till lägst 100 000 000 och högst 400 000 000.

Bemyndigande

Årsstämman beslutade, i enlighet med styrelsens förslag, att bemyndiga styrelsen att, vid ett eller flera tillfällen under tiden fram till nästa årsstämma, fatta beslut om emission av aktier, teckningsoptioner och/eller konvertibler i bolaget. Det totala antalet aktier som kan tillkomma med stöd av emissionsbemyndigandet får motsvara högst det totala antalet utestående aktier i bolaget vid tidpunkten för årsstämman. Styrelsen ska kunna besluta om nyemission av aktier, optioner och/eller konvertibler med företrädesrätt och/eller med avvikelse från aktieägarnas företrädesrätt och/eller med bestämmelse om apport, kvittning eller eljest med villkor. Emission i enlighet med bemyndigandet ska ske på marknadsmässiga villkor.

Verkställande direktörens anförande

I verkställande direktörens anförande vid stämman presenterades bolagets nya fokus på premiumdesign och kvalitet. Man redogjorde för planerna för märkets övergång till varuhus, premiumbutiker och online-försäljning för vilket man har en treårsplan och man räknar under denna tid med att bolaget ska kunna växa 20 – 30 %. Bolaget har genomfört kostnadsbesparingar och man räknar med att framsteg kommer att kunna påvisas i årsbokslutet för 2017. Målsättningen är att bolaget år 2019 är lönsamt med rimliga marginaler.

Verksamhetsfrågor: Joseph Janus, Verkställande direktör, +46 8 46 50 50 00

Aktieägarfrågor: Theodor Dalenson, Styrelseordförande, +46 8 46 50 50 00

WeSC designar, marknadsför och säljer kläder och accessoarer inom segmentet premium streetwear på den internationella marknaden under varumärket WeSC.

WESC:s aktie handlas på First North Premier och bolagets Certified Adviser är Mangold Fondkommission AB, tel 08-503 01 550.