WeSC: Fortsatt stark orderingång för WeSC:s vårkollektion

WeSC har avslutat första delen av införsäljningen av den större vårkollektionen 2009 (V1) och ordersiffrorna visar en fortsatt stark tillväxt. Totala tecknade förorder för första delen av vårkollektionen 2009 uppgår till 93 miljoner kronor vilket motsvarar en ökning om cirka 29 procent jämfört med motsvarande kollektion föregående år. Förorder inkluderar inte försäljning i egna butiker eller annan omgåendeförsäljning.

I USA ökade förorder avseende den första delen av vårkollektionen (V1) med cirka 430 procent jämfört med föregående år. Införsäljningen av den andra delen av vårkollektionen 2009 (V2) som avslutas i november/december förväntas visa fortsatt höga tillväxtsiffror och USA håller snabbt på att bli WeSC:s största marknad.

Ordernivån ger en klarare bild av helårsutvecklingen och omsättningstillväxten bedöms bli över 30 procent och rörelseresultatet bedöms överstiga 28 miljoner kronor.

”Vi är mycket nöjda med förordernivåerna med tanke på att de har kommit i en turbulent marknad där många inköpare har varit mycket försiktiga med sin orderläggning. Vi har egentligen bara skrapat på ytan i såväl USA som Europa och ser stora möjligheter de kommande åren. Med detta i åtanke bör vi framöver ha goda möjligheter att överträffa våra långsiktiga tillväxt- och resultatmål” säger Greger Hagelin, VD för WeSC.

Greger Hagelin, VD, +1 310 384 9222
Johan Larsson, vVD, finanschef och operativ chef, +46 8 465 050 00

WeSC är ett varumärke som har sina rötter i skateboardkulturen och som arbetar med design, produktion och försäljning av kläder och accessoarer inom segmentet “streetfashion”. Bolaget har sedan starten 2000 vuxit till ett företag med försäljning i över 1 500 butiker via distributörer i 18 länder samt med egen distribution i Sverige, USA, Tyskland och Österrike. WeSC:s aktie handlas på First North och bolagets Certified Adviser är Swedbank.

WeSC är ett varumärke som har sina rötter i skateboardkulturen och som arbetar med design,produktion och försäljning av kläder och accessoarer inom segmentet “streetfashion”. Bolaget har sedan starten 2000 vuxit till ett företag med försäljning i över 2 600 butiker via distributörer i 19 länder samt med egen distribution i Sverige, Danmark, USA, Tyskland och Österrike. WeSC:s aktie handlas på First North och bolagets Certified Adviser är Swedbank.