WeSC: Utfall i WeSCs fullt garanterade nyemission

WeSC AB (publ) (”WeSC” eller ”Bolaget”) har framgångsrikt avslutat en fullt garanterad nyemission med företrädesrätt för befintliga aktieägare genom vilken Bolaget tillförs cirka 46,2 MSEK före emissionskostnader. Emissionen genomfördes i huvudsyfte att tillgodose Bolagets rörelsekapitalbehov de kommande tolv månaderna samt för att stärka Bolagets balansräkning.

Sammanlagt tecknades 14 880 919 aktier med stöd av teckningsrätter, motsvarande 80,6 procent av antalet aktier i nyemissionen. 3 584 341 aktier, motsvarande 19,4 procent av antalet aktier i nyemissionen, tecknades utan stöd av teckningsrätter. Av den totala emissionslikviden om cirka 46,2 MSEK betalas aktier motsvarande cirka 11,7 MSEK genom kvittning som del av återbetalning av den bryggfinansiering som WeSC erhöll under 2014.

Nyemissionen som därmed fulltecknades ökar antalet aktier med 18 465 260 till 41 546 835 aktier och aktiekapitalet ökar med 1 668 949,72 SEK till 3 755 136,87 SEK.

”Som har kommunicerats vid upprepade tillfällen så har bolagets likviditetssituation haft en betydande påverkan på bolagets försäljning och resultat. Att nyemissionen nu är genomförd kommer att frigöra resurser samtidigt som vi nu kan lägga större fokus på den långsiktiga affärsstrategin. Förändringstakten är fortsatt hög för att säkerställa WeSCs framtida lönsamhet och tillvarata de tillväxtmöjligheter som finns. Förändringarna är relativt omfattande med intåg på nya marknader, strukturella förändringar på de större befintliga marknaderna samt förändrade roller och arbetssätt på huvudkontoret ”, säger WeSCs VD Johan Heijbel.

De som har tecknat aktier utan företrädesrätt kommer att tilldelas aktier i enlighet med de principer som anges i prospektet daterat den 12 juni 2014. Avräkningsnotor till de personer som tecknat aktier utan företrädesrätt beräknas skickas omkring den 17 juli 2014. Enbart de som erhåller tilldelning meddelas.

Så snart aktiekapitalökningen har registrerats av Bolagsverket kommer betalda tecknade aktier (BTA) i nyemissionen att omvandlas till nya aktier. Handel i nya aktier beräknas kunna påbörjas på Nasdaq OMX First North omkring den 1 augusti 2014.

Rådgivare

Remium Nordic AB agerar finansiell rådgivare och Advokatfirman Lindahl KB är legal rådgivare till WeSC i samband med transaktionen.

Stockholm den 17 juli 2014

WeSC AB (publ)

Verksamhetsfrågor: Johan Heijbel, Verkställande direktör, +46 (0)8 46 50 50 00

Aktieägarfrågor: Theodor Dalenson, Styrelseordförande, +46 (0)8 545 01750

WeSC är ett svenskt bolag som designar, marknadsför och säljer kläder och accessoarer inom segmentet premium streetwear på den internationella marknaden under varumärket WeSC (We are the Superlative Conspiracy®). WeSC har sedan starten 2000 vuxit till ett företag med representation i 25 länder genom återförsäljare och 24 egna och distributörsdrivna konceptbutiker. WeSCs aktie handlas på First North och Bolagets Certified Adviser är Remium Nordic.

Viktig information

Detta pressmeddelande eller information häri får inte, direkt eller indirekt, offentliggöras, publiceras eller distribueras i eller till, och riktar sig inte till personer med hemvist eller som befinner sig i, USA, Australien, Hongkong, Japan, Kanada, Schweiz, Singapore, eller Sydafrika, eller något annat land eller någon annan jurisdiktion där det inte är tillåtet att köpa eller sälja teckningsrätterna, aktierna eller de betalda tecknade aktierna, och får inte reproduceras på något sätt, i sin helhet eller delvis.

Informationen om företrädesemissionen i detta pressmeddelande är inte ett erbjudande att förvärva, teckna eller på annat sätt handla med aktier, teckningsrätter eller andra värdepapper i WeSC.

Vidarebefordran, distribution, reproduktion eller visande av detta pressmeddelande kan i vissa jurisdiktioner vara föremål för restriktioner enligt lag, och personer som får tillgång till detta, eller del av detta, bör informera sig om och följa sådana legala restriktioner.

Detta pressmeddelande, eller information häri, varken utgör, eller utgör del av, ett erbjudande om att sälja aktier eller andra värdepapper, eller en uppmaning om att köpa eller teckna aktier eller andra värdepapper, i USA, Australien, Hongkong, Japan, Kanada, Schweiz, Singapore, eller Sydafrika, eller annan jurisdiktion där ett sådant erbjudande, uppmaning om att köpa, teckna eller sälja aktier eller andra värdepapper, skulle kräva ytterligare prospekt eller registreringsåtgärder eller andra åtgärder än de som följer av svensk rätt, eller inte skulle vara lagenlig utan registrering eller tillämpligt undantag från registrering enligt värdepapperslagarna i sådan jurisdiktion.

Teckningsrätterna, de betalda tecknade aktierna och de nya aktierna har inte och kommer inte att registreras i enlighet med United States Securities Act från 1933 i dess senaste form (”Securities Act”) eller i någon jurisdiktion utanför Sverige. Värdepapper får, i avsaknad av sådan registrering, inte erbjudas eller överlåtas inom USA eller till s.k. U.S. persons (enligt definition i Regulation S i Securities Act) annat än med tillämpningen av ett undantag från, eller genom en transaktion som inte omfattas av registreringskraven i Securities Act.