Laila Poulsen ny ordförande för West Pride

Laila Poulsen är ny ordförande för West Pride, HBTQ-Festivalen i Göteborg.

– Att motverka fördomar och diskriminering ser jag som en utmanande och spännande uppgift, säger hon.

Laila Poulsen valdes till ny ordförande efter Marcus Gustavsson vid föreningens årsmöte i förra veckan.

– Som ordförande för en organisation där vi genom konst och kultur vill synliggöra HBTQ-personers livssituation och på det sättet motverka fördomar och diskriminering ser jag som en utmanande och spännande uppgift. Jag ser verkligen fram mot året som kommer och inte minst en festival som förhoppningsvis för oss ännu närmare vårt mål, säger hon.

Laila Poulsen har alltid kämpat för allas lika värde och den ”lilla” människan. Hon har under många år varit engagerad i SSU, Svenska sjöfolksförbundet och Göteborgs kyrkliga stadsmission. I dag är hon ledamot i RFSL Göteborgs styrelse. 2011 var hon aktiv på West Pride (då HBTQ-festivalen) för första gången, då som chaufför under festivalen.

– Redan då kände jag hur viktigt West Prides budskap och mål är och hur mycket jag vill vara en del av att föra fram det, säger Laila Poulsen.

Nyvald i West Prides styrelse är bland andra Tasso Stafilidis som den 1 december avslutade sin tjänst som verksamhetschef för West Pride efter fyra år. Han går nu över till 100 % som verksamhetsansvarig för Göteborgs kulturkalas.

– Det har varit fyra spännande år fyllda av både glädje, svett och tårar. Jag är mycket nöjd med West Prides utveckling och alla fantastiska upplevelser och minnen som jag kommer att bära med mig. Erfarenheterna är många och det unika arbete som festivalen bedriver i hela regionen samt utbildningen av samarbetspartners är ett oerhört lyckat koncept, säger Tasso Stafilidis

De tre anställda verksamhetskoordinatorerna, Jenny Gustafsson, Therése Oskarsson och Thomas Johnsson, kommer från och med nu ha det operativa ansvaret för festivalens genomförande.

– De kommer att göra ett fantastiskt jobb ihop med alla platschefer och volontärer, säger Tasso Stafilidis.

Hela styrelsen:

Laila Poulsen, ordförande

Lars Gårdfelt, vice ordförande

Maria Jönsson, ledamot

Tasso Stafilidis, ledamot

Cizzi Grönkvist, ledamot

Ersättare:

Kaj Heino

Liana Sjölund

Tanya Charif

Marcus Gustavsson

Thomas Johnsson

thomas@westpride.se

OM WEST PRIDE • 28 MAJ–1 JUNI 2014

West Pride är Göteborgs färgstarkaste festival – en unik konst- och kulturfestival som lyfter upp normkritik och hbt-personers livssituation genom konst- och kultur. 2013 hade festivalen närmare 400 programpunkter och 100 000 besök. West Pride har fri entré och alla är välkomna.

Festivalen riktar sig i första hand till HBTQ-personer och deras vänner i Göteborg och Västra Götalandsregionen, men även till en bredare allmänhet nationellt och internationellt.

Laila Poulsen, ordförande West Pride