”Move With Pride” sätter fokus på Regnbågsparaden

Den 10:e juni fylls Göteborgs gator av regnbågar och rättvisa. West Pride vill genom kampanjen "Move With Pride" sätta allmänheten i rörelse för en värld fri från fördomar och diskriminering.

West Pride är en årlig konst- och kulturfestival som skapar trygga mötesplatser för hbtq-personer och riktar ljuset mot normkritik och allas lika värde. Med årets kampanj vill West Pride att Regnbågsparaden ska ta större plats.

– Vi vill uppmana alla att delta. Paraden handlar om att skapa en enad röst som står upp för hbtq-personers rätt i samhället. Bara tillsammans kan vi skapa förändring, säger Rebecka Adin, verksamhetsledare West Pride.

Paraden är både en färgsprakande fest och en öppen manifestation för att synliggöra en normbrytande politisk kamp. Det handlar om en rörelse för lika värde.

– Regnbågsparaden är ett förkroppsligande av rörelsen för ett jämlikt samhälle – vi rör oss med stolthet tillsammans mot förändring, säger Tasso Stafilidis, ordförande West Pride.

I år äger Regnbågsparaden rum lördagen den 10:e juni. Paraden avgår från GöteborgsOperans parkering kl 15:00 med samling klockan 14:00. Organisationer och företag anmäler sitt deltagande på westpride.se.

Rebecka Adin
rebecka@westpride.se

OM WEST PRIDE • 7-11 JUNI 2017

West Pride är Göteborgs färgstarkaste festival – en unik konst- och kulturfestival som lyfter upp normkritik och hbt-personers livssituation genom konst- och kultur. 2016 hade festivalen 260 programpunkter och 127 000 besök. West Pride har fri entré och alla är välkomna.

Festivalen riktar sig i första hand till HBTQ-personer och deras vänner i Göteborg och Västra Götalandsregionen, men även till en bredare allmänhet nationellt och internationellt.

Regnbågsparaden är ett förkroppsligande av rörelsen för ett jämlikt samhälle – vi rör oss med stolthet tillsammans mot förändring.
Tasso Stafilidis, ordförande West Pride