Kista torn - Stockholms högsta bostadshus med lösningar från WICONA

Mitt i expansiva Kista i Stockholm stoltserar Kista torn, ett byggnadskvarter med två torn som kaxigt sticker upp ur områdets urbana stadssiluett. Det högre tornet innehar 35 bostadsvåningar och utgör Stockholms högsta bostadshus, med en spektakulär utsikt över huvudstaden. WICONA har levererat både fasad- och fönstersystem till byggnaden.

I stadsdelen Kista stoltserar Stockholms högsta bostadshus, Kista torn. Byggnaden utgörs av två torn, där det högsta når en höjd på 120 meter och inrymmer 35 bostadsvåningar med 266 bostäder. Det lägre tornet är 60 meter högt med 15 bostadsvåningar och 96 bostäder.

Det första spadtaget för Kista torn togs under hösten 2012 och bygget färdigställdes i början av år 2016. För den arkitektoniska utformningen av byggnaden stod Brunnberg & Forshed arkitektkontor. Flera lager av glas i fasaden skapar en spännande variation och ett dynamiskt mönster, vilket gör Kista torn till ett funktionellt bostadshus med ett urbant och spektakulärt exteriört uttryck.

Att bygga ett så högt bostadshus innebar stora utmaningar. Byggnaden är konstruerad för att stå emot vindar då huset rör sig upp till 12 cm. Denna rörelse måste ske mycket långsamt, utan att personer som vistas i byggnaden upplever rörelsen. Det finns också ett sprinklersystem installerat i varje lägenhet, då byggnadens höjd gör det omöjligt för brandbilar att nå upp vid eventuell brand.

Kista torn ligger placerat centralt i stadsdelen, i anslutning till Kista Galleria med shopping och restauranger, gokartbana, bowlinghall och biograf. Byggnadens gemensamma och grönskande takterrass ligger på en höjd av 120 meter och erbjuder en spektakulär utsikt över omgivningarna. Här finns också en festlokal samt en relaxavdelning med bastu för de boende.

Kista torn har redan blir ett tydligt landmärke i området, med panoramavyer genom generösa fönsterpartier. Bostäderna är öppna, ljusa och stilrena, och samtliga har ett inglasat uterum, uppvärmt året runt. Byggnaden med dess höjd ligger helt rätt i tiden, då bristen på tillgänglig mark minskar, i takt med en allt snabbare urban förtätning och större brist på bostäder.

Energiklassat lågenergihus med WICONAs fasad- och fönstersystem
Kista torn är ett lågenergihus, vilket innebär minskade värmekostnader och därigenom minskade koldioxidutsläpp. Byggnaden är dessutom energiklassad, vilket gör att husets klimatpåverkan fastställs. Energiklassen är B och den baseras på beräknad energianvändning i byggnaden.

Byggnadens glasade partier utgörs delvis av WICONAs fasadsystem WICTEC 50. Systemet, med dess extra smala profiler, skapar ett slimmat exteriört och interiört uttryck, och bidrar till byggnadens visuellt smäckra fasaddesign.
Även WICONAs fönstersystem WICLINE 75 evo valdes för projektet, genom dess högsta värmeisolerande prestanda. Det togs också fram en specialanpassad karm med slim pressure plate för optimerad och smidig infästning i fasaden.

WICSLIDE 65FS användes som vik-/skjutfönsterlösning, för att maximera fönstrets öppningsbara del samtidigt som utrymmet för öppningselementen minimeras.

Projektinformation

Projekt: Kista torn
Plats: Stockholm, Sverige
Arkitektfirma: Brunnberg & Forshed arkitektkontor