Unik byggnad i hjärtat av Rotterdam - med WICONA elementfasad

150 meter höga De Rotterdam, designad av Rem Koolhaas - vinnare av Dutch Pritzker Prize - med specialanpassad fasadlösning från WICONA.

Byggnaden De Rotterdam, designad av arkitekterna Rem Koolhaas, Reinier de Graaf och Ellen Van Loon (OMA), har skapat en ny stadslinje i den holländska hamnen. Byggnaden, som är del i ett ambitiöst projekt att restaurera den gamla hamnen Wilhelminapier i Rotterdam, i närheten av Erasmus Bridge och vid floden Maas, ska omvandla området till en urban zon där butiker, kontorslokaler, bostäder och utrymmen för fritid inryms.

De Rotterdam har utformats till en vertikal stad och stoltserar nu med sina tre spektakulära, 150 meter höga, sammanlänkade torn. Ett av tornen rymmer hotell och kontorslokaler, det andra hyser kontorslokaler i olika storlekar på en yta av totalt 60,000 m2, medan det tredje tornet inhyser 240 lägenheter. De tre tornen delar tillsammans på gemensamma utrymmen i bottenplan, avsedda för butiker, restauranger samt parkering. Tornen står 7 meter ifrån varandra och har en total golvyta på cirka 162,000 m2. 44 våningar och torn högre än 100 meter har inte varit ett hinder vid skapandet av en exceptionellt kompakt byggnad, tack vare designen med flertalet överlappande block och en gemensam bas som länkar samman tornen. De oregelbundna blocken ger också byggnaden en känsla av konstant förändring och upplevs på olika sätt beroende på från vart i staden de iakttas.

En hållbar byggnad med WICONA fasadlösning
Samtliga kontor i byggnaden har energiranking A och en stor del av energin produceras av solpaneler installerade på tornens tak. Utöver detta ryms nio vindturbiner och byggnadens kyl- och värmesystem använder vatten från floden. Fasaden består av marknadens mest moderna systemlösningar, med exempelvis över 9,200 m2 fasad från WICONA som klär det tredje tornet. För denna fasad utvecklades en specialanpassad lösning utifrån WICONAs WICTEC EL elementfasad med integrerade WICLINE 65 fönster. Över 27 anpassade profiler och 35 tillbehör togs fram för projektet.

De öppningsbara enheterna i byggnaden utgörs av parallell-öppnande, utåtgående fönster. Med utgångspunkt i skyskrapans vertikalmått, och för att behålla estetiken i enlighet med arkitektens krav och önskemål, har vertikala linjer integrerats i elementen, vilka mäter 1800 x 3000 mm.

Projektinformation
Projekt: De Rotterdam
Plats: Rotterdam, Nederländerna
Arkitektfirma: OMA
Arkitekter: Rem Koolhaas, Reinier de Graaf, Ellen van Loon
Fasaddesign: Permasteelisa, Middelburg (kontor, hotell och bottenvåning), TGM, Asten (bostäder)
WICONA- lösningar i projektet: WICTEC EL specialanpassad elementfasad och WICLINE 65 fönstersystem
Bilder: Michel van de Kar, Charlie Koolhaas, Ossip van Duivenbode, Philippe Ruault

Taggar:

Snabbfakta

Byggnaden De Rotterdam har utsetts till “Best tall building in Europe” av Council on Tall Buildings and Urban Habitat (CTBUH), och rankades tvåa i kategorin “Best Tall Building Worldwide”. Byggnaden var också en av finalisterna i Mies Van der Rohe Awards 2015.