Vinstvarning - Öppet brev från styrelsen Wiema AB

När vi vid den extra bolagsstämman den 19 april 2017, valdes in i styrelsen så skedde de under helt andra förutsättningar än de vi nu har blivit medvetna om. Vi upplever alla fyra att vi har blivit förda bakom ljuset när det gäller hur främst likviditeten i Wiema och dess dotterbolag är.

De finaniseringslöften som majoritetsägaren utlovat gång på gång har uteblivit och den information som vi delgetts har varit vilseledande. Wieninvest har skjutit till vissa medel till Wiema, men dessa medel har i främsta hand används till löneutbetalningar.

Styrelsen gör bedömningen att koncernens kortfristiga skulder uppgår till närmare 14,5 MSEK per den 31/5, medan omsättningstillgångarna uppgår till drygt 8 MSEK. Kortfristiga skulder som fallit till betalning den 31/5, bedöms kunna vara närmare 9 MSEK, varav ca 2,5 MSEK är tvistiga. Idag saknas minst 9 MSEK för att kunna betala de skulder som fallit till betalning idag, då ca 2,5 MSEK återfinns i Implantatlagret som bolaget inte kan sälja pga av tvisten med Integrum AB, den tidigare ägaren till Brånemark Integration AB. Det kommer att behövas ytterligare minst 10 MSEK för att få Wiema till att nå break-even, vilket bedöms ta minst ett år.

Det totala egna kapitalet som bör tillskjutas i början av juli, efter hållen stämma, bedöms ligga i storleksordningen 20 MSEK,  och det kan uppnås genom en kombination av ackord och riktad nyemission inklusive kvittning av fordran från större aktieägare samt större fordringsägare.

Det har också kommit till vår kännedom att det finns en konflikt mellan den tidigare majoritetsägaren och den nuvarande. Styrelsen beklagar inför alla aktieägare leverantörer och partners om det låsta och svåra läget, men är övertygad om att Wiemas två affärsområden, Implantat respektive Individuell Protetik, ligger i absoluta framkanten och har goda möjligheter på den globala dentalmarknaden. Tvisten mellan huvudägaren, Wiema på ena sidan och Integrum AB på andra sidan, bör också lösas inom kort för alla parters bästa.

Jerry Wiener entledigas med omedelbar verkan, från sitt konsultuppdrag som strategisk rådgivare. Detta konsultavtal har styrelsen inte tidigare fått kännedom om. Detta avtal som tecknades mellan Bolaget och JW, redan 2016-03-30. Vi tackar Jerry Wiener för det viktiga arbete som han tidigare bidrog med under 2016 och i början av 2017.

Styrelsen kommer att verka för att med hjälp av extern oberoende rådgivare, i form av rekonstruktör, advokat eller managemenkonsult, arbeta fram ett objektivt och kraftfullt handlingspaket, som skall läggas fram på stämman den 30/6, så att alla aktieägare kan ställning till bolagets framtid, oavsett vilket förslag som presenteras, såvida inte denna, ännu icke-anlitade externa aktör, anser att det är bättre att omgående ansöka om rekonstruktion vid Helsingborg Tingsrätt.

Styrelsen vill på detta sätt öppna upp för en ny, hårt arbetande och långsiktig, Investor som har möjlighet att komma in i bolaget, ta ordförandeposten, och styra det framtida arbetet med ny energi, och vara objektiv och neutral gentemot tidigare stora ägare i bolaget, och på så sätt ta bättre vara på bolagets potential och därmed vara en bättre garant gentemot övriga aktieägare, som tidigare har haft svårt att påverka bolagets utveckling, och känt missnöje med hur bolaget har styrts. Samtliga medlemmar i styrelsen sitter kvar till ordinarie bolagsstämma den 30 juni 2017. Stämman kommer att utlysas inom kort. Styrelseledamoten Sofi Häckter, tillika VD, lämnar även sitt VD-uppdrag på bolagsstämman den 30 juni. Men vi vill med detta förklara att samtliga medlemmar i styrelsen ställer sina platser till förfogande vid den ordinarie bolagsstämman den 30 juni 2017.

Styrelsen, Wiema AB
Victoria Tiblom
Sofi Häckter
Patrik Johansson
Henrik Werner

Denna information är insiderinformation som Wiema AB är skyldig att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades genom ovanstående kontaktpersoners försorg, för offentliggörande den 31 maj 2017.