Pressmeddelande: Wihlborgs förvärvar fastighet i Helsingborg

Wihlborgs förvärvar nybyggd lagerfastighet på Väla Södra i Helsingborg.

Genom en bolagsaffär förvärvar Wihlborgs fastigheten Zirkonen 2 på Väla Södra för 42,5 Mkr. Här finns en modern och effektiv lagerbyggnad på 4 600 m² som är fullt uthyrd t o m år 2025 till NetOnNet.

– Genom förvärvet stärker Wihlborgs ytterligare sin ställning som den ledande fastighetsägaren i Helsingborg, kommenterar Anders Jarl, VD Wihlborgs Fastigheter AB. Vi får en effektiv, nybyggd lagerfastighet med ett stabilt kassaflöde.

– Fastigheten har ett mycket gott exponeringsläge vid den norra infarten till Helsingborg intill E4:an och kompletterar vårt övriga bestånd på delmarknaden Berga/Väla Södra, avslutar Anders Jarl.

Wihlborgs tillträder fastigheten den 30 december 2011.

Informationen är sådan som Wihlborgs skall offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden och/eller lagen om handel med finansiella instrument.
Informationen lämnades för offentliggörande tisdagen den 27 december kl. 09.30.

Anders Jarl, VD, 040-690 57 10, 0733-71 17 10
Christer Johansson, Ekonomi- och finanschef, 040-690 57 06, 0733-71 17 06

I Malmö, Helsingborg och Lund är Wihlborgs det ledande fastighetsbolaget.
Fastigheternas bokförda värde uppgår till 17,3 mdkr med ett årligt hyresvärde om 1,5 mdkr.
Wihlborgsaktien är noterad på Nasdaq OMX Stockholm, Mid Cap-segmentet.

Snabbfakta

Wihlborgs Fastigheter AB (publ) är det ledande fastighetsbolaget i Öresund med fastigheter till ett samlat marknadsvärde per den 30 september 2011 om 17,3 miljarder kronor. Den uthyrningsbara ytan uppgår till 1,4 miljoner kvadratmeter med ett sammanlagt hyresvärde om 1,5 miljarder kronor. Fastighetsbeståndet består av kommersiella lokaler belägna i Malmö, Helsingborg, Lund och Köpenhamn. Wihlborgsaktien är noterad på Nasdaq OMX Stockholm, Mid Cap-segmentet.

Citat

Genom förvärvet stärker Wihlborgs ytterligare sin ställning som den ledande fastighetsägaren i Helsingborg.
Anders Jarl, VD Wihlborgs Fastigheter AB