Pressmeddelande: Wihlborgs köper och säljer

Wihlborgs har under april månad köpt tre fastigheter i Helsingborg och en i Malmö. Samtidigt har en fastighet i Helsingborg sålts.

Wihlborgs har under april månad köpt tre fastigheter i Helsingborg för sammanlagt 115 Mkr. Den största är Terminalen 3 i Knutpunkten i centrala Helsingborg med 3 700 m2 kontorsyta. Det var den enda byggnaden i Knutpunkten-komplexet som Wihlborgs inte ägde. På Berga köptes industri/lagerfastigheten Armborstet 6 med 4 300 m2 uthyrningsbar yta samt en obebyggd tomt om 4 800 m2 i kvarteret Visiret. Tomten ligger i direkt anslutning till Wihlborgs fastighet Visiret 5, vilket ger framtida utbyggnads-möjligheter.

Under april såldes även Iris 6 i Helsingborg till en lokal fastighetsägare. Den största hyresgästen i fastigheten är en välbesökt attraktion i Helsingborg, nämligen Tropikariet.

I Malmö har Wihlborgs förvärvat lagerfastigheten Söderhavet 4 för 27 Mkr. Huset ligger på Carlsgatan i Malmö, strax intill Centralstationen, och innehåller 2 600 m2.

– Vi är mycket nöjda med våra fyra förvärv som ligger strategiskt rätt inom våra delområden både i Helsingborg och Malmö, säger Anders Jarl, VD för Wihlborgs Fastigheter.

– Att vi har förvärvat Terminalen 3 effektiviserar vår förvaltning på Knutpunkten och förenklar hanteringen av vår utbyggnad. Vi har länge varit intresserade av att förvärva den sista pusselbiten i kvarteret och är väldigt glada över att ha nått i mål, avslutar Anders.

Anders Jarl, VD, 040-690 57 10
Arvid Liepe, ekonomi- och finanschef, 040-690 57 31
Iréne Johansson, informationschef, 040-690 57 21

Informationen är sådan som Wihlborgs skall offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden och/eller lagen om handel med finansiella instrument.
Informationen lämnades för offentliggörande tisdagen den 15 april kl 09.00.

Wihlborgs Fastigheter AB (publ) är ett fastighetsbolag med fokus på kommersiella fastigheter i Öresundsregionen. Fastighetsbeståndet finns i Malmö, Helsingborg, Lund och Köpenhamn. I Malmö, Lund och Helsingborg är Wihlborgs det ledande fastighetsbolaget.
Fastigheternas bokförda värde uppgår till 22,6 mdkr med ett årligt hyresvärde om 2 mdkr.
Wihlborgs är noterat på OMX Nordiska listan, Mid Cap.