Wihlborgs bygger i Helsingborgs nya stadsdel

Ett stenkast från Knutpunkten i Helsingborg pågår nu utvecklingen av ett helt nytt affärsdistrikt – Oceanhamnen Waterfront Business District. Här bygger Wihlborgs den spektakulära kontorsfastigheten ”Prisma”.

- Oceanhamnen är ett spännande tillskott i utvecklingen av Helsingborg. När vi utvecklat de nya kontorsytorna på Knutpunkten har vi sett att det finns ett intresse för moderna kontor på centralt och kommunikationsnära läge i Helsingborg, säger Jan-Erik Johansson, fastighetschef på Wihlborgs.

- Prisma blir en unik byggnad som för tankarna till diamanter, isberg och juveler. Här skapar vi flexibla kontorslokaler för moderna företag som vill finnas i en unik fastighet i Helsingborgs nya stadsdel.

Fastigheten omfattar 13 000 m² kontorsytor. Projektering pågår just nu och byggstart planeras till första kvartalet 2018. De första hyresgästerna väntas kunna flytta in runt årsskiftet 2019/2020.

Oceanhamnen är första etappen av stadsutvecklingsprojektet H+ där en miljon kvadratmeter gammal hamn och industrimark ska utvecklas till en helt ny stadsdel. Stadsdelen får ett attraktivt och vattennära läge vid stadens inlopp, och kommer att förbindas med Helsingborgs centralstation Knutpunkten genom en ny gång- och cykelbro.

Läs mer om Prisma på https://www.wihlborgs.se/sv/projekt/helsingborg/prisma-helsingborg/

Anders Jarl, vd, 040-690 57 10
Jan-Erik Johansson, fastighetschef Helsingborg, 042-490 46 27

Fastigheternas bokförda värde uppgår till 34 mdkr med ett årligt hyresvärde om 2,4 mdkr.

Wihlborgs är noterat på Nasdaq Stockholm, Large Cap.

Citat

Jan-Erik Johansson, Fastighetschef Helsingborg