Wihlborgs bygger serviceanläggning till MAN

Wihlborgs har tecknat avtal med MAN Truck & Bus om att bygga en service­anläggning på Stora Bernstorp i Burlövs kommun.

MAN är en av världens ledande tillverkare av kommersiella lastfordon och den näst största lastbilstillverkaren i Europa. På Stora Bernstorp ska Wihlborgs uppföra ett servicecenter för lastbilar och bussar med tillhörande kontorsytor om 2 300 m² som MAN Truck & Bus kommer att hyra på ett 20-årigt avtal. Entreprenör blir det danska bolaget Vestergaard Nielsen A/S, som tidigare byggt en serviceanläggning åt MAN i Danmark.

Investeringen för Wihlborgs uppgår till 66 Mkr och avkastningen beräknas till 7 procent. Inflyttning planeras till 1 juli 2018.

-       Vi är glada att tillsammans med MAN få möjlighet att skapa en modern verkstadsanläggning. Fastigheten har ett utmärkt läge för denna typ av verksamhet med direkt anslutning till de stora europavägarna, säger Anders Jarl, vd för Wihlborgs Fastigheter.

-       Det är med glädje som vi nu tar nästa naturliga steg i MAN:s utveckling på den svenska marknaden och investerar i MAN Truck & Bus första Truck & Bus Center i Sverige, som blir en av de mest moderna verkstäderna i Norden. Med den här investeringen bekräftar MAN tydligt sina ambitiösa planer i Sverige och då framför allt i Skåne, säger Fabian Knappik, Country Manager MAN Truck & Bus Sverige AB.

Anders Jarl, vd, 040-690 57 10
Mikael Strand, regionchef, 040-690 57 05

Fastigheternas bokförda värde uppgår till 33 mdkr med ett årligt hyresvärde om 2,4 mdkr.

Wihlborgs är noterat på Nasdaq Stockholm, Large Cap.

Citat

- Vi är glada att tillsammans med MAN få möjlighet att skapa en modern verkstadsanläggning. Fastigheten har ett utmärkt läge för denna typ av verksamhet med direkt anslutning till de stora europavägarna.
Anders Jarl, vd för Wihlborgs Fastigheter