Wihlborgs tecknar avtal med voestalpine Böhler weldCare AB - bygger ny produktionsanläggning i Malmö

Wihlborgs har tecknat ett 15-årigt hyresavtal med voestalpine Böhler weldCare AB om 4 300 m². Avtalet gäller en produktionsanläggning som Wihlborgs kommer att bygga på fastigheten Stenåldern 7 i Fosie, Malmö.

voestalpine Böhler weldCare AB är en del av koncernen voestalpine Böhler Welding, en ledande tillverkare och global leverantör av tillsatsmaterial för industriell svetsning och lödning. Avtalet mellan Wihlborgs och voestalpine Böhler weldCare AB gäller en ny toppmodern anläggning för produktion av högkvalitativa ytbehandlingskemikalier som hjälper kunder över hela världen att skapa förstklassiga ytor på rostfritt stål.

-        Det är glädjande att få välkomna voestalpine som hyresgäst och kunna hjälpa dem att skapa en modern produktionsanläggning som dessutom har flexibilitet för framtiden. Detta är en investering som bidrar till fortsatt utveckling och attraktivitet i Fosie, säger Ulrika Hallengren, vd för Wihlborgs Fastigheter.

-        Att ett expansivt globalt industriföretag som voestalpine fortsätter sin satsning i Malmö är också viktigt för staden och bekräftar att Malmö har potential att fortsätta utvecklas inom många olika sektorer.

Byggstart planeras ske under våren 2019 och färdigställande beräknas ske hösten 2020.

Ulrika Hallengren, vd, 040-690 57 95
Arvid Liepe, ekonomi- och finanschef, 040-690 57 31

Fastigheternas bokförda värde uppgår till 42,1 Mdkr med ett årligt hyresvärde om 3,0 Mdkr.

Wihlborgs är noterat på Nasdaq Stockholm, Large Cap.

Citat

Det är glädjande att få välkomna voestalpine som hyresgäst och kunna hjälpa dem att skapa en modern produktionsanläggning som dessutom har flexibilitet för framtiden. Detta är en investering som bidrar till fortsatt utveckling och attraktivitet i Fosie.
Ulrika Hallengren, vd för Wihlborgs Fastigheter