Willhem och Framtidenkoncernen i fastighetsaffär

För att skapa mer samlade förvaltningsområden planerar Willhem och Framtidenkoncernen en fastighetsaffär i Biskopsgården. Om affären blir verklighet innebär det att Willhem köper ett av Bostadsbolagets hus i Södra Biskopsgården och överlåter en solitär fastighet i Norra Biskopsgården till Bostadsbolaget.

Willhem och Bostadsbolaget offentliggjorde redan i höstas sina planer på ett fastighetsbyte i Södra respektive Norra Biskopsgården. Fastigheten som Willhem planerar att lämna till Bostadsbolaget ligger vid Friskväderstorget och fastigheten som övertas av Willhem är belägen vid Blidvädersgatan.  För att såväl Framtidenkoncernen som Willhem ska behålla storleken på sina fastighetsbestånd omfattar det planerade förvärvet nu även två av Poseidons fastigheter vid Bjurslätts Torg samt Gamla Björlandavägen, som Willhem kommer att ta över.

Willhem är idag en av de största privata bostadsaktörerna i Biskopsgården och äger och förvaltar cirka 3600 lägenheter i Göteborgsområdet, varav cirka 2 100 i Södra Biskopsgården. Hisingen är ett utvecklingsområde och där ges nu möjlighet att växa ytterligare.

Vi ser mycket positivt på den här affären eftersom den gynnar vår verksamhet i Södra Biskopsgården, där vi nu får en koncentrerad och mer effektiv förvaltning, säger Willhems vd Mikael Granath. Samtidigt växer vi på Hisingen, vilket ligger helt i linje med vår strategi.

Affären är villkorad av godkännande i Göteborgs kommunstyrelse och slutligen kommunfullmäktige. Överlåtelsen sker som tidigast november 2017.

Madeleine Wetterström
Kommunikations- och marknadschef