Willhem växer i Helsingborg – förvärvar del av bestånd från Akelius

Willhem utökar sitt fastighetsbestånd genom avtal om förvärv av 1 138 hyresbostäder i Helsingborg. Säljare är Akelius.

Fastigheterna som förvärvas ingår i en större bostadsportfölj innehållande 2 299 lägenheter, där en del av portföljen förvärvas av Willhem och resterande del av Folksamgruppen. Willhems del i affären avser 34 fastigheter med 1 138 hyresbostäder och en total uthyrningsbar yta om 87 396 kvadratmeter. Överenskommet fastighetsvärde är 1 862 miljoner kronor.

Willhems bestånd i Helsingborg växer efter ingångna avtal till 2 131 bostäder, vilket är en fördubbling mot tidigare.

– Generellt ser vi mycket positivt på att kunna växa i Helsingborg. Nyligen etablerade vi oss med ett eget kontor på orten och i och med det är grunden lagd för en fortsatt expansion, säger Willhems vd Mikael Granath. Vi är också glada över samarbetet med Folksamgruppen som innebär att vi delar affären mellan oss.

Willhem tillträder som ägare till fastigheterna i september 2017. Affären är villkorad av bland annat godkännande av Konkurrensverket.

0705 77 15 84

Finansdirektör, Willhem