Butikerna laddar inför Ramadan-rusch

Muslimernas fastemånad Ramadan närmar sig och många av Sveriges 450 000 invånare med rötter i muslimska länder förbereder sig inför årets största högtid. Ramadan ger allt större avtryck i handeln, och matvarukedjan Willys laddar nu för rusch på Ramadan-relaterade varor.

– Ramadan har blivit en mathögtid att räkna med, och vi märker definitivt av en ökad efterfrågan på varor som är vanliga under ramadan, till exempel dadlar, jasminris, kycklingpastej, lamm och kondenserad mjölk, säger Johanna Eurén, kommunikationsansvarig på Willys.

På Willys ökade till exempel försäljningen av dadlar med 132% under Ramadan förra året, jämfört med en vanlig månad – en större ökning än under julen exempelvis.

Under flera år har Willys, inför och under fastemånaden, upplevt en ökad efterfrågan av varor som är vanliga under Ramadan. Försäljningen av Ramadanrelaterade varor, till exempel dadlar, pastejer, kondenserad mjölk och matolja, ökar markant.

Willys introducerade ett globalt sortiment, med originalprodukter från Mellanöstern, Balkan och Östeuropa redan 2003. Sedan dess har lågpriskedjan i olika omfattning satsat på erbjudanden inför Ramadan. I år har kedjan Ramadan-tema i sitt reklamblad med erbjudanden på varor som passar både till ramadan och till Eid-al-Fitr, festen som avslutar Ramadan om drygt en månad.

− För oss är Ramadan som vilken mathögtid som helst. Det finns drygt 450.000 svenskar med rötter i muslimska länder och för oss är det målgrupp som är naturlig att nå ut till, avslutar Johanna Eurén.

5-i-topp Ramadan

Fem varor med stor försäljningsökning under Ramadan

5-i-topp Ramadan

Fem varor med stor försäljningsökning under Ramadan