Många skänker pantpengar - andelen donationer som störst under hösten

Under 2015 har fler än någonsin donerat sin pant till välgörenhet. 2,9 miljoner kronor donerades via pantautomaterna i Willys butiker, en ökning med närmare 10 procent jämfört med året innan. I synnerhet under september ökade antalet donationer kraftigt.

Sedan 2009 har Willys kunder kunnat donera sina pantpengar till Rädda Barnen via gåvoknappen på butikernas pantautomater. 2015 innebar en toppnotering för antalet donationer; drygt 2,9 miljoner kronor skänktes via pantautomaterna, en ökning med närmare 10 procent jämfört med året innan.

I slutet av sommaren, när flyktingkrisen och dess konsekvenser för barn på flykt stod högst på agendan i svensk media, märktes en tydlig ökning i antalet donationer. I september donerade Willys kunder drygt 40 procent mer jämfört med en vanlig månad. Även i oktober var andelen donationer hög, för att därefter återgå till mer normala nivåer.

Under september, oktober och december dubblade Willys de pengar som kunderna skänkte, något som gav ytterligare drygt 900 000 kronor till organisationens arbete för barn på flykt. Totalt har samarbetet mellan Willys och Rädda Barnen genererat drygt 3,8 miljoner kronor under 2015.

Johanna Eurén, kommunikationsansvarig Willys, tel 070-346 13 48

Willys är Sveriges ledande lågpriskedja inom dagligvaruhandeln. Willys har cirka 190 butiker över hela landet, varav ett fyrtiotal utgörs av våra närbutiker som heter Willys Hemma. Willys omsätter drygt 20,9 miljarder kronor (2014) och ingår i Axfood AB som är noterat på Nasdaq Stockholm ABs Large Cap-lista. Läs mer på www.willys.se.