Solceller ger miljövänligare matbutiker

Nu tar lågpriskedjan Willys nästa steg för mer energieffektiva och miljövänliga butiker och installerar solceller på butikstaken. I ett första steg gäller det två testbutiker – i Huddinge och i Göteborg – men förhoppningen är att kunna satsa i större skala.

Butikstaken är en outnyttjad resurs. När solen lyser som mest och när det är som varmast är vårt energibehov som störst. Genom solcellerna kan vi spara både på kostnader och på miljön, säger Willys vd Thomas Evertsson.

Det går åt mycket energi i en matbutik: stora kyl- och frysdiskar, lagerutrymmen med kyl- och frysrum, mycket belysning och krav på ett bra inneklimat. Landets livsmedelsbutiker står idag för cirka 4 procent av den totala energianvändningen i Sverige. För en matbutik är energiförbrukningen en stor kostnadspost, så både samhället och de enskilda butikerna har därför mycket att tjäna på mer energieffektiva livsmedelsbutiker.

På lågpriskedjan Willys har man länge lagt mycket kraft på att minska energianvändningen, till exempel genom att installera kyl- och frysdiskar med lock och system som använder värmen som alstras av butikens kyl- och frysanläggningar till att värma upp butikerna. All el som kedjan köper är miljömärkt. I dagarna tas den första solcellsanläggningen i bruk på Willys Länna i Huddinge. Anläggningen förväntas generera cirka 60.000 KwH per år, vilket ungefär motsvarar det årliga energibehovet i tre medelstora villor.

Förhoppningen är att kunna satsa på solceller i fler butiker, men för att det ska vara möjligt med en solcellssatsning i större skala krävs rätt förutsättningar. Idag är det t ex svårt att få lönsamhet i en solcellsinvestering för en helägd kedja som Willys på grund av de existerande skattereglerna.

Johanna Eurén, kommunikationsansvarig Willys, telefon 070-346 13 48

Bild// Linnea Rutqvist, butikschef på Willys i Länna. All el som solcellerna på taket producerar används i butiken.

Foto: STEFAN NILSSON

Om Willys:
Willys är Sveriges ledande lågpriskedja inom dagligvaruhandeln. Willys har cirka 190 butiker över hela landet, varav ett fyrtiotal utgörs av våra närbutiker som heter Willys Hemma. Willys omsätter drygt 20,9 miljarder kronor (2014) och ingår i Axfood AB som är noterat på Nasdaq OMX Stockholm ABs Large Cap-lista. Läs mer på www.willys.se