Willys butiker laddar inför Ramadan

Muslimernas fastemånad Ramadan startar på lördag och många av Sveriges 450 000 muslimer förbereder sig inför årets största högtid. Ramadan ger allt större avtryck i handeln, och matvarukedjan Willys laddar nu för rusch efter Ramadan-relaterade varor.

Ramadan är den muslimska fastemånaden, då man från gryning till solnedgång helt avstår från mat och dryck. Men under Ramadan är också en stor mathögtid, då familjer, släktingar och vänner samlas för att efter solnedgången bryta fastan eller äta sena måltider tillsammans. Varje kväll bryts fastan genom att man äter dadlar. Nötter, mandlar, pastejer, lamm, fruktjuice, söta bakverk och choklad serveras ofta under Ramadan.

Majoriteten av Sveriges cirka 450 000 muslimska invånare firar Ramadan och i likhet med påsk, midsommar och andra traditionella svenska högtider har det blivit en mathögtid som märks av i landets livsmedelsbutiker. Branschorganisationen Svensk Handel räknar med att Ramadan i Sverige årligen omsätter 1 miljard kronor i dagligvaruhandeln.

Ramadan har blivit en så stor högtid att den märkbart påverkar matvarukedjornas försäljning. Under förra Ramadan ökade till exempel dadelförsäljningen på Willys ökade med 130 procent, jämfört med en vanlig månad – en större ökning än under julen exempelvis. Kedjan har i flera års tid anpassat erbjudanden och sortiment efter den muslimska högtiden. Till exempel finns det under fastemånaden bra erbjudanden på dadlar, nötter, lamm och kycklingkorv. Kedjan har också tagit in det populära

bakverket Baklava i sitt fasta sortiment.

− För oss är Ramadan som vilken mathögtid som helst. Det finns allt fler svenskar med rötter i muslimska länder och för oss är det en målgrupp som bara blir viktigare att nå ut till, säger Thomas Evertsson, vd för Willys.

5-i-topp Ramadan

Fem varor med stor försäljningsökning under Ramadan

1.   Dadlar
2.   Basmati- och jasminris3.   Lamm