Aspiro och Telenor lanserar WiMP – Skandinaviens nya musiktjänst i Sverige

Musiktjänsten WiMP, som redan rosats av artister, kritiker och användare i Norge och Danmark, kommer nu äntligen till Sverige. WiMP sätter musiken i centrum och satsar på att vara bäst på skandinavisk musik, först med nyheter och lätt att använda. WiMPs ägare Aspiro utvidgar också det framgångsrika samarbetet med Telenor som distributionspartner och gör en gemensam lansering av tjänsten i Sverige.

WiMP skiljer sig från andra musikstreamingtjänster genom sin starka redaktionella profil, där en svensk lokalredaktion väljer ut och rekommenderar låtar, album och artister samt sätter ihop roliga och relevanta spellistor. WiMP samarbetar också med artister för att erbjuda specialversioner och exklusiva låtar för sina användare. Med smarta funktioner hjälper WiMP till att hitta rätt, och inspirerar till att upptäcka såväl gamla som nya favoriter. Med WiMP blir musik roligt igen!

WiMP är en betaltjänst som kostar 99 kronor i månaden. Genom en ren betalningsmodell bidrar WiMP med intäkter till artister, skivbolag och rättighetshavare så att en bärkraftig musikindustri skapas. På så sätt säkerställs att alla WiMPs användare alltid kommer att ha all världens musik tillgänglig.

Med miljoner låtar behövs dessutom en stark redaktionell profil och smarta lösningar som hjälper användare att hitta rätt.

– Vi har under 2010 bara sett början på vad som blir framtidens sätt att konsumera musik. Vi tror att den som effektivt lyckas guida och inspirera människor i alla dessa miljoner låtar och som dessutom hittar de smidigaste sätten att erbjuda mervärde kommer att vinna i längden. WiMP är tekniskt avancerad, men det är inte väsentligt - vi fokuserar på musiken först och främst, eftersom det är vad vara användare vill, säger Gunnar Sellæg, VD i Aspiro.

Bakom WiMP står börsnoterade Aspiro, som också levererar musiktjänster via white label och licensieringsmodeller (mer info nedan). Dessa tjänster finns i Norge, Danmark, Sverige, Portugal, USA och Kanada. Aspiro planerar för ytterligare lanseringar under 2011.

Aspiro samarbetar med Telenor som distributionspartner i Sverige, Norge och Danmark. Samarbetet omfattar bland annat distribution, marknadsföring samt förinstallation av WiMP på framtida telefoner. Telenors kunder kommer också få möjlighet att prova på tjänsten utan kostnad under 60 dagar.

– Allt fler vill ha tillgång till tjänster oavsett tid och rum och musik är en viktig del av vardagen. Med WiMP breddar vi utbudet av enkla och flexibla tjänster med utgångspunkt i användarnas behov, säger Georgi Ganev affärsområdeschef Konsument Telenor Sverige.

Anmälan till betatest av WiMP görs på wimpmusic.se. Tjänsten finns i en betaversion tills vidare.

Informationen är sådan som Aspiro AB (publ) ska offentliggöra enligt lagen om börs- och clearingverksamhet och/eller lagen om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades till offentliggörande den 14 februari 2010 klockan 08.30.

För frågor, vänligen kontakta: Kristin Castillo Eldnes, IR- och informationschef i Aspiro, +47 908 07 389, kristin.eldnes@aspiro.com, Gunnar Sellæg, VD i Aspiro, +47 901 81 528, gunnar.selleg@aspiro.com, Andreas Hamrin, Presschef Telenor Sverige 08-41 00 75 55

Om Aspiro
Aspiro har en unik position som världens enda leverantör av kompletta streamingtjänster för tv och musik till partners som vill använda sitt eget varumärke på tjänsten. Aspiro har mer än tio års erfarenhet inom mobilteknik och detaljhandel i norra Europa och tjänster levereras till partners över hela världen, exempelvis Deutsche Telekom, Telefónica O2, Telenor, 3, TeliaSonera, Tele2, BBC, Aftonbladet, mBlox, TVNorge, Entel och VG. Aspiro är noterat på Nasdaq OMX Nordiska Börs i Stockholm. Omsättningen för kvarvarande verksamhet uppgick 2009 till 249 MSEK och företaget har cirka 115 anställda.