Aspiro tecknar nytt intentionsavtal för musikstreamingtjänst i Benelux

Aspiro har idag tecknat ett intentionsavtal med en ny partner i ett av Beneluxländerna, för en anpassad version av framgångsrika musikstreamingtjänsten WiMP. Villkoren i det slutliga avtalet kan ge Aspiro intäkter i storleksordningen 8-30 MSEK över en period av fyra år.

Aspiro räknar med att lansera tjänsten för den nya partnern inom de närmaste 3-6 månaderna.

"Aspiro är ute efter att expandera till nya marknader, och även om lansering direkt till konsumenter med WiMP-varumärket är vår främsta strategi, är vi också flexibla gentemot partners som vill använda sina egna varumärken. Detta avtal skulle kunna generera en betydande tillväxt för oss ", säger VD för Aspiro Gunnar Sellæg.

WiMP växer snabbt och hade i slutet av juni över 300 000 betalande användare i fyra länder, en ökning från 100 000 vid årets början. 700 000 norska Canal Digital-kunder erbjuds nu också WiMP inkluderat i sitt tv-abonnemang. Tjänsten är tillgänglig i Norge, Sverige och Danmark, och i Portugal under ett annat varumärke. WiMP fokuserar på att hjälpa användare att hitta i det stora musikbiblioteket med miljontals låtar. WiMP korades i juli till världens bästa musiktjänst på Meffy Awards i London.

Aspiro lämnar sin delårsrapport för tredje kvartalet den 10 november.

Informationen är sådan som Aspiro AB (publ) ska offentliggöra enligt lagen om börs-och clearingverksamhet och eller lagen om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades för offentliggörande den 3 november kl 08:30.

För mer information, vänligen kontakta: Kristin Castillo Eldnes, IR- och informationschef, Tel: +47 908 07 389, e-post: kristin.eldnes@aspiro.com, Gunnar Sellæg, VD, Tel: +47 901 81 528, e-post: gunnar.selleg@aspiro.com

Om Aspiro
Aspiro har en unik position som världens enda leverantör av kompletta streamingtjänster för tv och musik till partners som vill använda sitt eget varumärke på tjänsten. Aspiro levererar också musiktjänsten WiMP direkt till konsumenter på utvalda marknader. Aspiro har mer än tio års erfarenhet inom mobilteknik och detaljhandel i norra Europa och tjänster levereras till partners över hela världen, exempelvis Deutsche Telekom, Telenor, 3, TeliaSonera, BBC, Entel och Canal Digital. Aspiro är noterat på Nasdaq OMX Nordiska Börs i Stockholm.

Taggar: