• WiMP Music/

Det spelar i WiMP: musiktjänsten testar ny, öppen webbspelare och erbjuder spännande nyheter

Från och med idag är det möjligt att testa musiktjänsten WiMP direkt i webbläsaren och helt utan att registrera konto. WiMP öppnar en betaversion av den nya webbspelaren, som också innehåller ett antal nyheter. Förutom en design som gör det ännu lättare att hitta i den gigantiska musikkatalogen med över 25 miljoner låtar, får användarna också tillgång till musikvideo, en ny spellistesektion och sin personliga profil i tjänsten.

Den nya webbspelaren är tillgänglig direkt i webbläsaren på play.wimpmusic.com och kräver ingen installation. Webbspelaren lanseras i en betaversion och är öppen för att spela intill 30 sekunder av låtarna utan att man behöver registrera ett konto. Om du redan är WiMP-användare är det bara att logga in på sitt konto och spela.

WiMP presenterar video

I maj lanserade WiMP en egen videokanal i Android-klienten. I den nya webbspelaren finns också musikvideo i HD på varje artistsida.

"Musik förtjänar den bästa ljudkvaliteten, som vi har i WiMP, men musik är också mycket mer än ljud. I WiMP får du tillgång till alla musikvideor från skivbolag, och vi kommer också att investera i både vårt eget innehåll från WiMP Live Session och filmer från andra partners. Allt med ambitionen att ge våra användare den ultimata musikupplevelsen", säger VD i WiMP Music Andy Chen.

WiMP har licensierat musikvideoinnehåll från alla de stora musikbolagen och många små, totalt över 75.000 musikvideor.

En snygg ny spellistesektion med musik för alla tillfällen

WiMP har från början satsat på en stark redaktionell profil, där nästan all musik som visas i tjänsten är handplockad av de svenska musikredaktörerna som varje dag ger allt för att användarna de bästa musikupplevelserna från alla håll, både geografiskt och genremässigt. Från stora amerikanska hits till svenska pärlor. Från klassiker till det senaste. Och från Schubert till Seinabo Sey. WiMP har också fokuserat på albumet, med både rekommendationer, topplistor och albumlistor. Spellistor har naturligt nog också varit viktigt, och i den nya versionen av WiMP har just detta avsnitt fått en ansiktslyftning. Den nya spellistesektionen är indelad i stämningar och situationer där användarna kan välja musik för avkoppling, fest, träning, romantik, koncentration eller middag på den första nivån. De som vill dyka ännu längre ner kan du också hitta historiska listor, säsongsbaserade listor, medias listor, topplistor, gästlistor och händelsebaserade listor.

"Vi presenterar hundratals spellistor under ett år, och nu tillgodoser vi behovet av att visa de mest relevanta listorna i varje kategori. Dessutom introducerar vi ett urval speciallistor för varje situation som kommer att uppdateras varje vecka och det gör det mycket enkelt att hitta bra musik oavsett om du vill koppla av eller festa ", säger Nora Lindkvist, redaktör i WiMP Sverige.

Personlig profil
En annan nyhet är möjligheten att skapa en personlig profil, lägga till förnamn, efternamn och bild. Profilsidan visar också din musiksamling, både musik som lagrats som favoriter och spellistor som du har skapat är nu samlade på en sida.

"Så kan du hantera all din musik på ett ställe och bygga din egen skivsamling", säger Lindkvist.

Övriga godbiter
- Enklare navigering med undermenyerna Nyheter, Rekommenderade, Topp och Svenska, båda album, låtar och spellistor.
- Sökfunktionen kommer nu ihåg dina senaste sökningar så att du inte behöver skriva in dem igen.
- Genresidorna är finputsade.
- Det är ännu enklare att dela musik från WiMP med andra.

För mer information kontakta: Kristin Eldnes, PR- och kommunikationschef, kristin.eldnes@wimpmusic.com , +47 908 07 389.

WiMP är en musiktjänst med HiFi-ljudkvalitet och den första och enda multimedietjänsten med integrerat redaktionellt innehåll, musikmagasin och videos. Genom lokala redaktionella team i varje land ger WiMP dig dagliga rekommendationer, tips och spellistor för alla lägen. Tjänsten finns tillgänglig på mobil, läsplatta, nätverksspelare och dator. Läs mer på www.wimpmusic.se eller www.wimpmusic.com