WiMP-katalogen växer i rekordfart

Musiktjänsten WiMP levererar miljontals låtar till användare i Norge, Sverige och Danmark, och musikkatalogen ökar i snabb takt. I genomsnitt kom 30 000 nya låtar in varje dag under oktober och WiMPs användare kan nu kan njuta av över 13 miljoner låtar och musik från skivbolag som City Slang Records, Glitterhouse Records, Record Makers och Service Records.

WiMP, som nyligen passerade 350 000 betalande kunder, ökar också snabbt i antal låtar och katalogen har nu passerat 13 miljoner låtar. Med en genomsnittslängd på tre minuter motsvarar det mer än en mansålder, över 74 år med kontinuerlig musik. Förutom ett stort utbud satsar WiMP också tungt på att ha den mest relevanta katalogen för varje marknad - en katalog som WiMP-redaktionen hela tiden ser till att lyfta fram på bästa sätt.

"WiMP ska vara den bästa tjänsten för att upptäcka musik, och det inkluderar naturligtvis också att ha det bästa urvalet. Vi importerar nya låtar i en rasande fart, vissa dagar kommer mer än 100 000 låtar in i systemet och ut till alla våra användare. Vi är just nu speciellt stolta över att kunna släppa låtarna från ”Så Mycket Bättre” direkt efter sändning på lördagkvällarna", säger Fredrik Zmuda, Sverigechef för WiMP.

Bland de skivbolag som WiMPs användare nu kommer kunna njuta av musik från finns Service Records med artister som Jens Lekman, City Slang Records med Eleanor Friedberger, Wye Oak och Lambchop samt Record Makers med Sebastien Tellier och Kavinsky. Manfred Manns Earth Band är ett av banden som nu kommer finnas tillgängligt och innehållsteamet håller också på att importera hela Naxos-katalogen med en mängd ny klassisk musik. WIMP-användare kan även lyssna på en rad exklusiva WIMP-utgåvor som inte finns någon annanstans. Bland annat finns bonuslåtar från Peter Jöback och Anna Ternheim, kommentarversion av Timbuktus senaste album och konsertinspelning från premiären av WiMP Live i Danmark som nyligen hölls för första gången i Köpenhamn med tre danska band. Bidragen från norska Idol, som just nu pågår för fullt, släpps på samma sätt som låtarna från ”Så Mycket Bättre” släpps i Sverige.

WiMP växer snabbt och har över 350.000 betalande kunder i fyra länder, en ökning från 100 000 vid årets början. WiMP är tillgänglig i Norge, Sverige och Danmark och i Portugal under ett annat varumärke samt förbereder nu lanseringar i Tyskland, Irland och Benelux. WiMP vann nyligen pryltidningen M3’s test av musiktjänster och korades också i juli till bästa musiktjänst på Meffy Awards i London.

För mer information, kontakta Kristin Castillo Eldnes, IR- och informationschef Aspiro, tlf. +47 90807389, kristin.eldnes@aspiro.com, eller Anna Rosdahl, pressansvarig på anna@annarosdahl.se eller 0709-37 26 56.

WiMP är en musikstreamingtjänst som ägs och levereras av Aspiro. WiMP är en reklamfri betaltjänst, med bakgrund i att säkra intäkter för artister, rättighetshavare och skivbolag. WiMP har en aktiv och lokal redaktion som bland annat publicerar rekommendationer och spellistor. WiMP ska vara bäst på lokal musik, först med nyheter och enklast att använda. WiMP finns tillgänglig för dator, mobiltelefon, läsplatta och nätverksradio. Mer information finns på www.wimpmusic.se/press

Taggar: