• WiMP Music/

WiMP lanserar Spotify-import - uppmanar till användning av öppen standard inom digital musik

Musiktjänsten WiMP lanserar idag en uppdatering som innehåller en första betaversion av den mest efterfrågade funktionen i klienten – import av spellistor från Spotify. WiMP lanserar också möjligheten att exportera listor från WiMP och uppmanar branschen att använda öppen standard för att kunna vidareutveckla fullständig import och export och stimulera till utökad musikanvändning.

WiMP fokuserar på att hjälpa användare att hitta rätt bland det enorma musikbibliotek som erbjuds via streaming.

Tillgång till all världens musik utan nedladdning av filer gör att viktigheten av fysiskt ägande minskar, samtidigt som människor får ett allt starkare och mer personligt förhållande till sin musik. Många lägger ner mycket tid på att bygga upp en samling av spellistor, favoritartister och –album och visar upp det de gillar genom sociala medier. WiMP har fått många förfrågningar från användare som vill importera sina spellistor från andra tjänster.

- Vi tycker att användarna själv ska äga dessa samlingar och att alla musiktjänster därför bör erbjuda import och export av spellistor och favoriter som användarna själva byggt upp. Idag är denna funktion mycket svår att utveckla, eftersom det inte finns någon branschstandard och inga andra tjänster har öppnat för det. Vi har nu utvecklat en betaversion, och med den vill vi uppmana branschen att öppna upp, säger Per Einar Dybvik från WiMP.

WiMP lanserar idag en första betaversion av export och import av spellistor och vill vidareutveckla denna och motsvarande funktioner för favoritartister och album. I betaversionen går det att importera spellistor från Spotify samt exportera WiMP-spellistor till ett RSS eller XSPF-format. WiMP vill också titta på möjligheten att importera från tjänster som iTunes och Winamp, men det finns ännu ingen vedertagen branschstandard för filformat för digitala musiktjänster och andra tjänster har ännu inte tillrättalagt för en sådan delning.

- WiMP stödjer en öppen standard, så att vi kan låta användare fritt överföra sin musiksmak mellan de olika tjänsterna om de skulle vilja byta tjänst. Vi ser ingen anledning till att låsa inne våra användare i WiMP och erbjuder därför exportmöjligheter från vår sida, säger Dybvik.

För frågor, vänligen kontakta: Kristin Castillo Eldnes, IR- och informationschef i Aspiro, +47 908 07 389, kristin.eldnes@aspiro.com, Fredrik Zmuda, Sverigechef för WiMP, fredrik.zmuda@aspiro.com, 076-0217997.

WiMP är en musikstreamingtjänst som ägs och levereras av Aspiro. WiMP är en reklamfri betaltjänst, med bakgrund i att säkra intäkter för artister, rättighetshavare och skivbolag. WiMP har en aktiv och lokal redaktion som bland annat publicerar rekommendationer och spellistor. WiMP ska vara bäst på lokal musik, först med nyheter och enklast att använda. WiMP finns tillgänglig för dator, mobiltelefon, iPad och för Logitech Squeezebox. Mer information finns på www.wimpmusic.se/press