• WiMP Music/

WiMP med ny iOS-design - nu får du video, personlig profil och ny spellistesektion för iPhone och iPad

Musiktjänsten WiMP lanserar en nydesignad iOS-klient för alla iPhone- och iPad-användare. Förutom design som gör det ännu lättare att hitta i den gigantiska musikkatalogen med över 25 miljoner låtar, får användarna nu också musikvideo, ny spellistesektion och en personlig profil i tjänsten.

WiMP är den enda svenska tjänsten som erbjuder musikstreaming i CD-kvalitet. Samtidigt erbjuds även video i HD-kvalitet, som successivt rullas ut till de olika klienterna. Androidanvändare fick först tillgång till video, som nu även finns i den nya webspelaren. Från och med idag kan även alla iPhone-och iPad-användare hitta musikvideor på artistsidorna i WiMP. Video kan också lätt spelas i helskärmsläge genom att vända telefonen eller läsplattan horisontellt.

Se videopresentation av nya appen

"Med WiMP på din iPhone eller iPad får du både bäst ljud och bild, med HiFi-ljud och HD-video. I WiMP vill vi erbjuda mer än ljudet av musik. Vi erbjuder också bilder, bakgrundsinformation och berättelser medan du lyssnar. Med WiMPs redaktionella tips och integrerade artiklar från vårt magasin ger vi mer till musikupplevelsen", säger Andy Chen, VD för WiMP Music.

WiMP har licensierat musikinnehåll från i princip alla skivbolag, stora som små, och har tillgång till en katalog med över 75 000 musikvideor.

Den nya iOS-klienten innehåller också den nya spellistesektionen som introducerades med den nya webspelaren. Sektionen är indelad efter stämning och situationer där du enkelt kan välja musik för avkoppling, fest, träning, romantik, koncentration eller middag på den första nivån, eller dyka längre ner och hitta historiska listor, säsongsbaserade listor, medialistor, topplistor, gästlistor och händelsebaserade listor.

”För närvarande ser vi att de nya listorna som fokuserar på avkoppling och fest går bäst, men många lyssnar också på våra träningslistor. Vila och avkoppling är direkt relaterat till säsongen och semestern, varför vi tror att dessa går bra just nu. Men det är också en spegel av samhället - fler och fler använder musik för att koppla av från en allt stressigare vardag”, säger Nora Lindkvist, redaktör på WiMP Music i Sverige.

Den nya iOS-appen ger dig också möjligheten att skapa en personlig profil, lägga till förnamn, efternamn och bild. Det är nu även möjligt att logga in med ditt Facebook-konto. Profilsidan visar också din musiksamling - musik som favoritmarkerats och personliga spellistor är nu samlade på en och samma sida.

Övriga fördelar:
- I iOS-klienten får du också ytterligare låtinformation som visar vem som har komponerat musiken, skrivit texterna, producerat och medverkat på inspelningen.
- Generellt är navigeringen enklare, både för album, låtar och spellistor.
- Ännu enklare att hantera vad som ska sparas offline för att lyssna på när du inte är ansluten till ett nätverk.

För mer information, kontakta: Kristin Eldnes, kristin.eldnes@wimpmusic.com, +47 90 807 389.

Fakta om WIMP
WiMP är en musiktjänst med HiFi-ljudkvalitet och den första och enda multimedietjänsten med integrerat redaktionellt innehåll, musikmagasin och videos. Genom lokala redaktionella team i varje land ger WiMP dig dagliga rekommendationer, tips och spellistor för alla lägen. Tjänsten finns tillgänglig på mobil, läsplatta, nätverksspelare och dator. Läs mer på www.wimpmusic.se eller www.wimpmusic.com

• Över 25 miljoner låtar
• Mer än 75 000 musikvideor
• Bäst ljudkvalitet - förlustfri FLAC / ALAC
• Mer än en halv miljon betalande användare i fem länder, Sverige, Norge, Danmark, Tyskland och Polen
• Svensk redaktion
• Ägs av Aspiro AB, noterat på Stockholmsbörsen. Största aktieägaren i Aspiro är Streaming Media AS med ca 75%.