WiMP vann Meffys 2011 för bästa musiktjänst

Aspiros musikstreamingtjänst WiMP korades till vinnare i klassen för bästa musiktjänst på Meffys-utdelningen igår kväll. Det internationella priset för mobilt innehåll och mobila affärer firades på den årliga galamiddagen i Covent Garden i London. Efter WiMPs succé i Skandinavien och över 300 000 betalande användare såhär långt förbereder Aspiro nu för ytterligare lanseringar senare under året.

WiMP utsågs till vinnare av det prestigefyllda Meffys-priset, som firar de senaste innovativa musiktjänster som utnyttjar den mobila plattformens unika egenskaper och ger en prisvärd och rolig konsumentupplevelse. WiMP mötte alltså domarnas kriterier, en tjänst som uppfyller konsumenternas omättliga efterfrågan på att upptäcka, dela och komma åt musik och samtidigt visar en tydlig och hållbar affärsmodell. Huvudskälen i juryns motivation var innovation - teknisk, kreativ och kommersiell, uppnående av ursprungligt syfte, mobilitet, tillgänglighet och användarvänlighet på flera olika plattformar, kvalitet, mätbara affärsfördelar och bevisad framgång på marknaden.

"Vi är mycket glada och hedrade att få erkännande av Meffys domarpanel, och ser nu fram emot att få ut WiMP till många nya användare i våra befintliga och nya marknader. Obegränsad tillgång till miljontals låtar, med lokala redaktörer och smarta funktioner för att vägleda användarna genom det enorma musikbiblioteket har visat sig vara en framgång såhär långt," säger Aspiros VD Gunnar Sellæg.

Meffys finalister valdes ut under fem dagar med live bedömning av 40 experter från brittiska medier, branschmedier och analytiker. Övriga nominerade i klassen för bästa musiktjänst var Hungama Mobile för Aircel MusicConnect, Omnifone för Sonys Music Unlimited powered by Qriocity, Qatar Telecom för Backstage Mobil Musik och Shazam.

Aspiro var även nominerad för bästa TV och videotjänst för sin Multi Plattform App.

För mer information, vänligen kontakta: Kristin Castillo Eldnes, IR- och informationschef, Tel: +47 908 07 389, e-post: kristin.eldnes@aspiro.com, Gunnar Sellæg, VD, Tel: +47 901 81 528, e-post: gunnar.selleg@aspiro.com

WiMP är en musikstreamingtjänst som ägs och levereras av Aspiro. WiMP är en reklamfri betaltjänst, med bakgrund i att säkra intäkter för artister, rättighetshavare och skivbolag. WiMP har en aktiv och lokal redaktion som bland annat publicerar rekommendationer och spellistor. WiMP ska vara bäst på lokal musik, först med nyheter och enklast att använda. WiMP finns tillgänglig för dator, mobiltelefon, läsplatta och nätverksradio. Mer information finns på www.wimpmusic.se/press