Wonderful Times Group AB - Delårsrapport Januari - Mars 2017

Januari - mars 2017

• Omsättningen uppgick till 18,4 MSEK (18,3).

• EBITDA uppgick till 0,6 MSEK (-0,1).

• Kassaflöde efter rörelsekapitalförändringar uppgick till -1,2 MSEK (-2,7).

• Resultat efter skatt uppgick till -0,8 MSEK (-1,6).

• Resultat per aktie uppgick till -0,33 SEK (-0,68)

VD-kommentar

De produkt- och försäljningssatsningar vi genomfört under 2016 ger nu resultat i form av nya och utvidgade sam- arbeten. Detta i kombination med en kostnadseffektiv organisation har möjliggjort ett kraftigt förbättrat EBITDA resultat. För årets första kvartal redovisar koncernen ett EBITDA resultat på 0,6 MSEK vilket är en förbättring med 0,8 MSEK mot 2016.

Fackhandeln fortsätter att sjunka i värdeandelar till förmån för framförallt näthandeln. Näthandeln för leksaker nådde under 2016 en ny toppnivå och bedöms, om utvecklingen fortgår i samma takt, snart stå för närmare en fjärdedel av det totala försäljningsvärdet på leksaker.

Förutom den nedåtgående trenden för fackhandeln så påverkas omsättningen fortsatt negativt av en ökad andel helinte- grerade kedjor samt av starkare inköpsgrupperingar i fackhandeln. Detta omsättningstapp har vi kunnat möta med hjälp av nya och utvidgade samarbeten med ledande aktörer i nät- och dagligvaruhandeln samt genom satsningar mot den norska marknaden.

Ett intensifierat arbete med egen produktutveckling har bidragit mycket positivt till koncernens försäljningsutveckling. Vi har förstärkt portföljen av egna produkter både inom gruppen barnvagnstillbehör och inom produktkategorin säll- skapsspel. Under senare delen av år 2016 slutfördes projektet med en private label serie till en större aktör. Produkterna lanserades i butik under våren 2017.

Vi fortsätter vårt viktiga arbete med miljö- och hållbarhetsfrågor och arbetar kontinuerligt med kvalitetssäkring, risk- analyser och urval av leverantörer med dessa frågor i fokus. Detta är också en del i vår produktstrategi där vi aktivt väljer produkter utifrån långsiktigt lekvärde, säkra material och miljöpåverkan. Under 2016 adderade vi två varumärken med fokus på återvunna och naturliga material samt med inriktning på miljömässigt hållbara produktionsmetoder. Varumärkena fick ett mycket positivt mottagande av marknaden och under 2017 kommer vi att utöka vårt sortiment med ytterligare produktlinjer inom dessa segment.

Mobil: 070-486 99 83
E-post: sofia.ljungdahl@wonderfultimes.se