Wonderful Times Group Delårsrapport Januari - Juni 2017

April - juni 2017

• Omsättningen uppgick till 19,4 MSEK (20,4).

• EBITDA uppgick till 1,1 MSEK (1,1).

• Kassaflöde efter rörelsekapitalförändringar uppgick till -0,5 MSEK (1,0).

• Resultat efter skatt uppgick till -0,3 MSEK (-0,4).

• Resultat per aktie uppgick till -0,14 SEK (-0,17).

Januari - juni 2017

• Omsättningen uppgick till 37,8 MSEK (38,7).

• EBITDA uppgick till 1,7 MSEK (1,0).

• Kassaflöde efter rörelsekapitalförändringar uppgick till -1,7 MSEK (-1,7).

• Resultat efter skatt uppgick till -1,1 MSEK (-2,1).

• Resultat per aktie uppgick till -0,47 SEK (-0,85).

VD-kommentar

Vi lämnar efter oss ett kvartal präglat av stora leveransförseningar orsakat av strejken i Göteborgs hamn men där vi trots detta kunnat möta stora omsättningstapp orsakat av förseningar med ökningar i andra segment. Detta tillsammans med en kostnadseffektiv organisation har möjliggjort ett bibehållet EBITDA i kvartal två. Sammantaget innebär detta att koncernens halvårsresultat visar en EBITDA förbättring med 0,8 MSEK jämfört med år 2016.

Kvartalets omsättning har påverkats mycket negativt av den omfattande konflikten i Göteborgs hamn. Preliminära siffror som DI tagit del av visar på en nedgång av containervolymer med 22% under första halvåret och hela 60% under juni månad. Då detta är Sveriges största hamn blir skadeverkningarna enorma och möjligheterna att snabbt ställa om begränsade. Då WTG:s varuförsörjning till övervägande del är beroende av sjöfrakter via Göteborgs hamn har detta inneburit stora leveransförseningar samt väsentligen ökade kostnader i form av containerdragning från alternativa europeiska hamnar samt flygfrakter för kritiska varuvolymer.

Arbetet med att stärka vårt produktutbud av egna varumärken har bidraget mycket positivt till såväl koncernens försäljningsutveckling som till marginalbilden. Trots omfattande marginalförsämring orsakad av ökade fraktkostnader till följd av hamnkonflikten har vi totalt en bibehållen bruttomarginal.

Då marknaden för barn- och babyprodukter under kort tid genomgått en omfattande förändring pågår ett intensivt arbete med att anpassa vårt produktutbud till de nya förutsättningar som detta skapar. Fackhandeln fortsätter att tappa i värdeandelar till förmån för framförallt näthandeln som snart bedöms stå för närmare en fjärdedel av det totala försäljningsvärdet på leksaker. Förutom den nedåtgående trenden för fackhandeln påverkas omsättningen negativt av en ökad andel helintegrerade kedjor samt av starkare inköpsgrupperingar. Vi ser också en fortsatt konsolidering i branschen där tidigare renodlade lekaktörer startar babybutiker samt genom samarbeten mellan fristående kedjor.

I vår produktstrategi ligger också vårt viktiga arbete med miljö- och hållbarhetsfrågor. I vår produktstrategi ligger att aktivt välja produkter utifrån långsiktigt lekvärde, säkra material och graden av miljöpåverkan. Vi arbetar kontinuerligt med kvalitetssäkring, riskanalyser och urval av leverantörer med dessa frågor i fokus. Vi ser att de varumärken med fokus på återvunna och naturliga material samt med fokus på hållbara produktionsmetoder vi adderade under slutet av 2016 fått ett mycket positivt mottagande av marknaden. Vi ser fram emot att fortsätta att bygga ut denna delen av vår produktportfölj.

För ytterligare information besök www.wonderfultimes.se eller kontakta:

Sofia Ljungdahl, VD och koncernchef, Wonderful Times Group AB
Mobil: