YRKESLANDSLAGET GÖR SIG REDO FÖR VM

Det svenska Yrkeslandslaget är utsett och nu inleds hårdträningen inför Yrkes-VM 2017 – en av världens största tävlingar. I oktober åker den svenska truppen till Abu Dhabi för att pröva sina färdigheter på den internationella scenen när de ställs mot världens yrkesskickligaste ungdomar. Totalt kommer 1300 tävlande göra upp om medaljerna inför de 100 000 som beräknas besöka mästerskapet.

I det svenska Yrkeslandslaget finner vi 27 av Sveriges mest yrkeskunniga unga som kommer att tävla inom totalt 26 olika yrken. Tävlingarna pågår mellan den 14 och 19 oktober 2017 och 1300 tävlande från hela världen kommer göra upp om medaljer i 51 yrken. Intresset för yrkesmästerskapen är stort och i år förväntas cirka 100 000 besökare följa tävlingarna på plats.

Tävlingarna äger rum på Abu Dhabi National Exhibition Centre (ADNEC) i Abu Dhabi. ADNEC är det största utställningscentret i Mellanöstern med en yta på 105 000 kvm. ADNEC fylls under mästerskapet med utställnings- och tävlingsytor, tävlande, coacher och besökare från hela världen. Väl på plats kan besökarna lära sig mer om de olika yrkena, prova på olika yrken och aktiviteter samt följa mästerskapet och heja på sitt landslag.

Det svenska Yrkeslandslaget genomförde nyligen sin andra lagträff där de samlades som trupp för att fortsätta förberedelserna inför det kommande mästerskapet. Nu inleds hårdträningen inför avresan i oktober. Vissa tävlande har tidigare erfarenhet av landslagstävlande och andra åker mot sitt första internationella mästerskap. Nytt för i år är att det svenska Yrkeslandslaget ställer upp i tävlingsyrkena bagare, CAD-operatör och guldsmed.

- Vi är väldigt imponerade av vårt svenska Yrkeslandslag, de har alla bevisat att de förtjänar en plats i truppen. Efter den andra lagträffen är nu laget komplett och nu påbörjar vi resan på riktigt och jag har inget annat än de högsta förväntningarna på vår trupp. Tvivlar inte på att de kommer göra oss alla stolta och visa resten av världen hur duktiga våra svenska talanger är. Jag ser fram emot årets mästerskap och det ska bli intressant att följa truppen fram till och under Yrkes-VM, säger Patrik Svensson, tävlingsansvarig på WorldSkills Sweden.

Yrkes-VM har funnits sedan 50-talet och det svenska Yrkeslandslaget har funnits sedan 1995. Yrkes-VM är idag en av världens absolut största tävlingar. Mästerskapet har blivit så stort att alla länder inte längre kan anordna tävlingarna då det inte finns tillräckligt stora arenor eller antal hotell. Bakom det svenska Yrkeslandslaget står WorldSkills Sweden, ett samarbete mellan LO, Svenskt Näringsliv samt Staten genom Skolverket, Utbildningsdepartementet och Myndigheten för yrkeshögskolan. Syftet till satsningen är att höja statusen, intresset och kvaliteten på yrkesutbildningar.

För bilder på de tävlande, klicka här »

För att läsa mer om Yrkes-VM 2017:
www.worldskills.se

Kontaktinformation till de tävlande finner du på: http://worldskills.se/press

Presskontakt:
Jonas Persson, 070 824 39 82, jonas.persson@jmwgolin.se

WorldSkills Sweden:
Patrik Svensson, 070-248 28 89, patrik.svensson@worldskills.se

WorldSkills Sweden är ett trepartssamarbete mellan LO, Svenskt Näringsliv och Staten genom Utbildningsdepartementet, Skolverket och Myndigheten för yrkeshögskolan. Genom samarbeten med företag, yrkesnämnder, branschorganisationer och skolor har detta samarbete i uppdrag att öka intresset, statusen samt kvaliteten för svenska yrken och yrkesutbildning. WorldSkills Sweden ansvarar för svenska Yrkeslandslagets deltagande i Yrkes-VM (WorldSkills) och Yrkes-EM (EuroSkills) samt är arrangör av Yrkes-SM. Yrkeslandslagets huvudsponsorer är AFA Försäkring som värnar arbetsmiljö samt AMF som fokuserar på hållbara pensionslösningar.

www.worldskills.se

Taggar: