Yrkeslandslaget på plats inför VM - på söndag startar Yrkes-VM 2017 i Abu Dhabi

Intresserad av att tala med tävlande från er ort? Klicka här för kontaktuppgifter: http://worldskills.se/yrkestavlingar/yrkeslandslaget/

Det svenska Yrkeslandslagets har nu landat i Abu Dhabi inför Yrkes-VM 2017 - en av världens största tävlingar. Den svenska truppen består av 27 yrkesskickliga ungdomar som i år tävlar inom 26 yrken. På lördag den 14 oktober invigs mästerskapet när cirka 1300 tävlande från världen över vandrar in på invigningsarenan framför besökarna på plats. På söndagen är Yrkes-VM 2017 officiellt igång. Då väntar tuff konkurrens och fyra långa tävlingsdagar för vårt svenska Yrkeslandslag. På torsdagen den 19 oktober avgörs allt när mästerskapet avslutas med en prisutdelning.

Under onsdagen den 11 oktober reste den blågula truppen till Abu Dhabi och Yrkes-VM 2017. Det svenska Yrkeslandslaget består i år av totalt 27 unga talanger som ska tävla inom 26 olika yrken.

- Det är ett stort landslag med 27 tävlanden, där alla tävlande är laddade och ser fram emot att få komma igång och kämpa om medaljerna. Det har varit en lång tid av förberedelser med allt från lagträffar till enskild träning och nu är det fullt fokus på tävlingen, säger Patrik Svensson, tävlingsansvarig på WorldSkills Sweden

Yrkes-VM anordnas i år på Abu Dhabi National Exhibition Centre (ADNEC), det största utställningscentret i Mellanöstern. Årets mästerskap beräknas bli det största eventet att besöka på ADNEC, såväl som det största Yrkes-VM:et någonsin. 58 länder skickar i år sina bästa tävlande till mästerskapet vilket innebär att nästa 1300 yrkesskickliga ungdomar kommer att göra upp om medaljer inom 52 olika yrken.

Under mästerskapet fylls ADNECs evenemangsområde på 105 000 kvm med utställnings- och tävlingsytor samt över 100 000 beräknade tävlande, coacher, journalister och besökare från hela världen. Väl på plats kan besökarna lära sig mer om de olika yrkena, träffa tävlande från olika länder, prova på olika yrken och aktiviteter samt följa mästerskapet och heja på sitt landslag.

Yrkes-VM 2017 blir den 44:e upplagan av the WorldSkills Competition. Det svenska Yrkeslandlaget har sedan sitt första deltagande i ett internationellt mästerskap år 1995 tagit över 70 medaljer. Vissa tävlande i årets upplaga av det svenska Yrkeslandslaget har tidigare erfarenhet av landslagstävlande, senast vid Yrkes-EM 2016 i Göteborg. Andra åker mot sitt första internationella mästerskap. Nytt för i år är att det svenska Yrkeslandslaget ställer upp i tävlingsyrkena bagare, CAD-operatör och guldsmed.

DET SVENSKA YRKESLANDSLAGET BESTÅR AV

Webbdesigner Eric Norman, Västerås
Svetsare Joakim Carlsson, Finja

VÄLKOMNA YRKESLANDSLAGET HEM EFTER WORLDSKILLS COMPETITION 2017

I samband med att det svenska Yrkeslandslaget 2017 kommer hem från Yrkes-VM i Abu Dhabi, anordnas en mottagning för laget på Arlanda, hotell Radisson Blue SkyCity. Laget anländer med flight EK157 och landar kl 12.45, lördag 21 oktober på Arlanda terminal 5.

Datum och tid: 21/10–17 uppskattad tid kl. 13.30, beroende på eventuella förseningar och tid för bagagehämtning.
Plats: Radisson Blu Sky City Hotel - Arlanda Airport Conference.
Lokal: Dreamliner

Du är varmt välkommen att välkomna laget redan i ankomsthallen utanför tullpassagedörrarna i terminal 5, för att sedan följa med till lokal Dreamliner och den officiella mottagningen.

Fakta om de tävlande och deras placeringar i Yrkes-VM i Abu Dhabi kommer finnas på: www.worldskills.se/press

För bilder på de tävlande, klicka här »

För att läsa mer om Yrkes-VM 2017:
www.worldskills.se

Kontaktinformation till de tävlande finner du på: http://worldskills.se/yrkestavlingar/yrkeslandslaget/

Jonas Persson, 070 824 39 82, jonas.persson@jmwgolin.se

Patrik Svensson, 070 248 28 89, patrik.svensson@worldskills.se

WorldSkills Sweden är ett trepartssamarbete mellan LO, Svenskt Näringsliv och Staten genom Utbildningsdepartementet, Skolverket och Myndigheten för yrkeshögskolan. Genom samarbeten med företag, yrkesnämnder, branschorganisationer och skolor har detta samarbete i uppdrag att öka intresset, statusen samt kvaliteten för svenska yrken och yrkesutbildning. WorldSkills Sweden ansvarar för svenska Yrkeslandslagets deltagande i Yrkes-VM (WorldSkills) och Yrkes-EM (EuroSkills) samt är arrangör av Yrkes-SM. Yrkeslandslagets huvudsponsorer är AFA Försäkring som värnar arbetsmiljö samt AMF som fokuserar på hållbara pensionslösningar.

www.worldskills.se