Tillståndsansökan inlämnad för Uråsa vindkraftspark

Report this content

wpd har i dagarna ansökt om tillstånd för uppförande och drift av vindkraftverk på Uråsa flygfält i Växjö och Tingsryd kommun, Kronobergs län.

– Efter ett intensivt arbetar har vi nu överlämnat tillståndsansökan och miljökonsekvensbeskrivningen (MKB) till Länsstyrelsen för prövning gällande sex vindkraftsturbiner på Uråsa flygfält. Detta är en viktig milstolpe i vår satsning på landbaserad vindkraft. Vi har ett kommunalt stöd för projektet som är väldigt positivt, säger projektledaren Maria Röske.

wpd har slutfört en rad olika miljöinventeringar av området. Resultaten från dessa studier är utförligt presenterade i MKB:n. Vindmättning har pågått sedan april 2008 på Uråsa flygfält och enligt vindkarteringen från Uppsala Universitet (MIUU) är medelvindhastigheten 7,2 meter/sekund på 108 meters höjd.

Offentliga dokument
MKB:n för Uråsa finns nu tillgänglig på wpd's hemsida:

Fakta om den landbaserade vindkraftsparken Uråsa:
Vindkraftsparken är lokaliserad cirka 25 kilometer söder om Växjö i Kronobergs län. Inom projekteringsområdet finns det möjlighet att bygga 6 stycken, 2 MW vindkraftverk med en samlad effekt på cirka 12 MW. Den uppskattade årliga produktionen förväntas bli cirka 33 GWh, (33 miljoner kWh), vilket skulle motsvara el för 6 600 hushåll. Vindkraftsparken planeras vara i drift år 2011.

För mer information kontakta:
Maria Röske, Projektledare wpd Scandinavia AB, tfn + 46 8 501 091 52
Suzana Johansson, Informationschef wpd Scandinavia AB, tfn + 46 8 501 091 54