wpd mäter vind i Videbäcksmåla

wpd har planer att bygga 12 vindkraftverk i Torsås kommun.
Om mätningar visar att vinden är tillräcklig kan vindkraftverken vara på plats inom två år.

Utrustningen för vindmätning har monterats i en befintlig 3G mast. Mätningarna ska pågå i ett år och wpd hoppas få svar på hur turbulens och vindhastighet påverkar förväntad produktion från vindkraftverken samt, vilka påfrestningar och slitage de utsätts för.

– wpd ligger i slutfasen av en rad olika studier gällande natur och miljöinventering av området. Resultatet av undersökningarna kommer att ligga till grund för beslut om vidare projektering av vindkraftparken, säger Henrik Sjöström ansvarig projektledare.

De 12 vindkraftverken ska enligt planerna kunna producera ca 67 miljoner kWh (67 GWh) och skulle räcka att försörja drygt 2 680 eluppvärmda villor. Den planerade byggstarten för vindkraftparken blir mot slutet av 2010.

För mer information, kontakta:
Henrik Sjöström, projektledare wpd Scandinavia AB, telefon + 46 8-501 091 62

Bifogar: Bild - vindmätningsutrustning

Om oss

wpd Scandinavia AB med säte i Stockholm, är ett helägt dotterbolag inom wpd koncernen - en av Europas ledande vindkraftaktörer med lång erfarenhet inom projektering, finansiering och drift av olika projekt inom förnybar energi sedan 1996. Hittills har wpd-koncernen driftsatt omkring 1600 vindkraftverk med en total effekt på 2 000 MW och planerar för ytterligare 7000 MW runt om i världen. I Sverige arbetar wpd för närvarande med projektering och utveckling av ett flertal land- och havsbaserade vindkraftsprojekt med en sammanlagd effekt av ca 2000 MW, bland annat två av Sveriges största havsbaserade vindkraftsparker, Finngrunden och Storgrundet.