Carlings och Stayhard vinner marknadsandelar i september

Hösten är här, vilket är märkbart i hur handeln har utvecklats under september 2017. Kategorierna Mode och Hälsa & Skönhet har ökat i marknadsandelar med 13% respektive 10%, medan Resor och Motor har minskat med 6% vardera. Detta kan bero på att vi lägger mer pengar på att uppdatera höstgarderoben och att ta hand om oss själva, medan resekontot får vila.

Inom Hälsa & Skönhet har hudvårdsfavoriterna The Body shop och Rituals ökat 52%, respektive 25%. Onlinebutiken Lyko har även dem gjort en ökning 20%. Inom modekategorin har Carlings och Stayhard ökat sina marknadsandelar med 30 %, respektive 73%. Mellan vecka ett och två i september gjorde Indiska en stark ökning  142 %, vilket kan vara relaterad till en sensommarrea.

Även om Hem & Trädgård generellt minskat i marknadsandelar så har Hemtex gjort en rejäl ökning med 101%. Likaså har Åhlens ökat med 21%. Möbeljätten Mio har däremot tappat med hela 40% under månaden.

Vad som är roligt att se är att Lekmer, som är ett nytt tillskott i Wrapp-appen, har blomstrat med en ökning 282% inom Barn & Leksaker. Även Gamestop har ökat med 65% under september.

Vidare information:
Wrapp Market Share Index är ett unikt index som visar hur marknadsandelar fördelas mellan företag, varumärken och branscher, helt transparent och i realtid. För mer info om kartläggningen samt vilka företag och varumärken som vann mest marknadsandelar i augusti, var god följ länk. Observera att all data redovisad i denna text är från 5 oktober, 2017, kl 14.00 och kan ha förändrats efter detta.