Carlings och Stayhard vinner marknadsandelar i september

Hösten är här, vilket är märkbart i hur handeln har utvecklats under september 2017. Kategorierna Mode och Hälsa & Skönhet har ökat i marknadsandelar med 13% respektive 10%, medan Resor och Motor har minskat med 6% vardera. Detta kan bero på att vi lägger mer pengar på att uppdatera höstgarderoben och att ta hand om oss själva, medan resekontot får vila.

Inom Hälsa & Skönhet har hudvårdsfavoriterna The Body shop och Rituals   ökat 52 %, respektive 25 %. Onlinebutiken Lyko har även dem gjort en ökning 20 %.  Inom   modekategorin   har   Carlings   och   Stayhard   ökat   sina   marknadsandelar   med   30   %,   respektive   73%.   Mellan   vecka   ett   och   två   i   september   gjorde   Indiska   en   stark   ökning     142   %,   vilket   kan   vara relaterad   till   en   sensommarrea.

Även om Hem & Trädgård generellt minskat i marknadsandelar så har Hemtex gjort en rejäl ökning med 101%. Likaså har Åhlens ökat med 21%. Möbeljätten Mio har däremot tappat med hela 40% under månaden.

Vad som är roligt att se är att Lekmer , som är ett nytt tillskott i Wrapp-appen, har blomstrat med en ökning 282 % inom Barn & Leksaker. Även Gamestop har ökat med 65 % under september.

Vidare information:
Wrapp Market Share Index är ett unikt index som visar hur marknadsandelar fördelas mellan företag, varumärken och branscher, helt transparent och i realtid. För mer info om kartläggningen samt vilka företag och varumärken som vann mest marknadsandelar i augusti, var god följ länk. Observera att all data redovisad i denna text är från 5 oktober, 2017, kl 14.00 och kan ha förändrats efter detta.

Wrapp är ett svenskt techföretag som erbjuder en belöningsapp som kopplas till betalkortet. Wrapp ger dig automatiskt personliga erbjudanden, belöningar och pengar tillbaka baserat på vad, var och hur ofta du handlar. Företaget grundades av entreprenörerna Hjalmar Winbladh och Aage Reerslev med syftet att förbättra relationen mellan butiker och deras kunder. Wrapp finns idag i Sverige och Finland. Läs mer på www.wrapp.com.