Insikter om första kvartalets handel

Drygt en vecka kvar av det första kvartalet 2017 och vi följer Wrapp Market Share Index för att se hur handeln rör sig mellan kategorier och företag inom exempelvis mode och tech. I år har exempelvis kategorierna tech och resor gått bra under det första kvartalet, jämfört med samma period 2016.

Inom resebranschen har flygbolagen Norgwegian Airlines, SAS och Ryanair haft en positiv start på det nya året, då samtliga kurvor pekar uppåt. Kanske är det många svenskar som är sugna på att komma iväg under årets gråa och kallaste månader. Även Airbnb har gått bra sedan årsskiftet.

Under mars har H&M fortsatt äga marknaden inom mode, där de ligger stabilt över snittet. Andra modevarumärken som under de senaste månaderna haft en generellt positiv trend är nätbutikerna Zalando, Boost och Nelly.com. Inom herrmode så peakar Brothers och Eton. Två varumärken som ligger förhållandevis lågt under julrean men istället toppar i mitten på februari är Dressman och Lager157, vilket är intresseväckande då majoriteten av varumärken inom mode toppar under julrean.

Inom mat och dryck klättrar några av Wrapps varumärken. Espresso House är fortsatt populärt och Panini har sedan mitten på december en stabilt uppåtgående kurva. I dagsläget har Wrapp mer än 6000 punch cards (klippkort) registrerade i Sverige, Espresso House och Panini är två av dessa.

Det känns kul att ge tillbaka till våra kunder genom Wrapp. Dessutom erbjuder Wrapps index oss ett viktigt verktyg för att snabbt och enkelt kunna se hur vi presterar på marknaden i stort, säger Mikael Sköldmark på Panini Internazionale.

I december lanserades Wrapp Market Share Index, ett index som visar hur marknadsandelar fördelas mellan företag och branscher, helt transparent och i realtid. Genom Wrapps index kan man ta reda på hur handeln utvecklats sen ett år tillbaka, eller jämföra olika månader och veckor med varandra. (Observera att alla siffror i undersökningen är från den 21 mars 2017 kl 15.00)