Julhandeln 2016 - Wrapp Market Share Index visar vilka som toppar

Fjärde advent har passerat och nu är det hög tid att fixa det sista innan julafton. Hur stor andel av svenskarnas konsumtion går till mode och hur stor del går egentligen till mat? Några få dagar kvar till jul och just nu har många svenskar bråttom att få tag på julklappar. Wrapp Market Share Index visar hur konsumtionen ser ut och vilka företag som toppar dagarna innan julafton.

Vi ser en rejäl ökning inom kategorin Kids & Toys, som ökat med närmare 90% i december jämfört med en vanlig månad. Home & Garden står för 14 % av den totala konsumtionen, där Åhlens och Clas Ohlson ligger i framkant. H&M fortsätter vara störst inom Fashion, följt av Lindex och KappAhl. Health & Beauty ökar med över 13% och där ser Kicks ut att plocka mest andelar. Snabbmaten tappar mark till de mindre krogarna och Systembolaget ökar kraftigt. Julen är en tid då vi konsumerar mycket men även välgörenhetsorganisationer som Rädda Barnen och Röda korset ökar i andelar, vilket är naturligt i och med att julen är givandets tid. Motor och Travel är de två kategorier som tappar mest i andelar, vilket sannolikt har att göra med att bilreparationen och resan redan är betald. Den största utgiften utgörs av mat, Groceries, vilket som alltid står för 27% av konsumenternas månatliga köp. Citygross och ICA Maxi är de som ökar sin andel mest.

-Vårt index över Market Share ger handlaren informationen som krävs för att fatta rätt beslut på kort tid och möjlighet att följa utvecklingen dagen efter en aktivitet. Vi ser att vårt index kommer öka i värde i en tid då det ställs allt högre krav på informationen vi konsumerar och det tar inte lång tid innan en nyhet blir inaktuell. Att driva företag idag kräver att du är flexibel och lyhörd, Wrapps index ger företag bättre förutsättningar att ligga i framkant, säger Aage Reerslev, medgrundare och vd för Wrapp.

Förra veckan lanserades Wrapp Market Share Index, ett index baserad på den data Wrapp besitter genom alla miljontals transaktioner från Wrapps svenska användare. Wrapp Market Share Index visar hur marknadsandelar fördelas mellan företag, och går att följa totalt eller fördelade per bransch genom att välja en av 13 olika kategorier, exempelvis Fashion eller Tech. Det som gör Wrapps index unikt är att man kan följa kurvan från dag till dag och sex månader bakåt.

-Det är intressant att vi i realtid kan ta del av omsättningsandel i relation till marknaden i stort, säger Sema Schmidt, marknadschef på Clas Ohlson.

Detta är ännu ett steg i den utveckling som Wrapp genomgått de senaste året. Företaget fortsätter att växa stadigt och i november avslöjades att de utökar med sex nya banker, på samma gång som de tar sig an finska marknaden. Genom att Wrapp lanserat Wrapp Market Share Index positionerar de sig på ett helt nytt sätt.

-Snabbheten och den enkla tillgängligheten av Wrapp Market Share Index ger oss ett bra verktyg för att direkt kunna se hur vi presterar mot marknaden, säger Mikael Ekensteen, marknadschef på City Gross.