Lindex och Bauhaus vinner marknadsandelar i maj

Under maj månad har svensk handel ökat med 13% och framförallt lägger vi mer pengar på  kläder och trädgårdsprodukter. Modebranschen ökar sin “share of wallet” med hela 17% och hem- och trädgårdsbranschen med 6,12% under maj. Teknikprylar blir däremot bortprioriterade.

Wrapp är en belöningsapp som kopplas till användarens bankkort. Månadsvis kartlägger Wrapp svensk handel och kartläggningen är baserad på miljontals banktransaktioner från svenska användare samt Wrapps Market Share Index.

Rusning efter kläder
Modebranschen går särskilt bra under maj, branschen ökar sin “share of wallet” med 17% och nätbutiken Boozt ökar dessutom sin relativa marknadsandel från 1,19% till 3,07%. Även modejätten Lindex ökar sin relativa marknadsandel från 6,39 till 8,45%, möjligtvis är uppgången ett resultat från en lyckad kampanj, då vi ser en uppgång i deras kurva i mitten av maj som sedan planas ut.

Under maj månad ser man tydligt att trädgårdsfixarna har varit ute och handlat. Hem- och trädgårdsbranschen ökar sin “share of wallet” med 6,12%, uppgången kommer främst från handlare med fokus på trädgård och byggvaruhandel, snarare än handlare med inriktning mot heminredning. Byggvaruhuset Bauhaus ökar sin relativa marknadsandel från 4,77% till 6,02% i maj och även Byggmax ökar sin relativa marknadsandel från 3.34% till 4,05%.

Teknikbranschen brukar öka sin “share of wallet” under vinterhalvåret, troligtvis på grund av de många reor som pågår under årstiden. En annan anledning kan vara att vintermörkret bjuder in till nya teknik investeringar. I maj däremot verkar teknikprylar prioriteras bort, kanske i förmån för en större semesterkassa. Teknikbranschen minskar sin “share of wallet” med 9,29% i maj jämfört med april. Elgiganten minskar dessutom sin relativa marknadsandel från 36,14% till 23,83% och Webbhallen minskar motsvarande siffra från 6,64% till 4,43%.

I december lanserade Wrapp det unika indexet, Wrapp Market Share Index , ett index som visar hur marknadsandelar fördelas mellan företag, varumärken och branscher, helt transparent och i realtid. För mer info om kartläggningen samt vilka företag och varumärken som vann mest marknadsandelar i mars, var god följ länk, alternativt kontakta Eunice Aguilar, Head of Marketing & PR, eunice.aguilar@wrapp.com.  Observera att all data redovisad i denna text är från 13 juni, 2017, kl 10.00 och kan ha förändrats efter det.