Svensk handel ökade med 12% i februari

Report this content

I februari ökade Svensk handel med 12% och det är främst handlare inom kategorin “mat och dryck” som fått ta del av ökningen. Wrapp är en belöningsapp som kopplas till användarens bankkort. Månadsvis kartlägger Wrapp svensk handel och kartläggningen är baserad på miljontals banktransaktioner från våra användare samt Wrapps Market Share Index.

Kartläggning visar att vi svenskar gillar att sätta guldkant på vardagen under februari månad, i alla fall när det gäller mat och dryck, där vi har ökat vår “share of wallet” med 10%. Februari tycks inte heller vara en “vit månad”, utan Systembolaget har under samma period ökat sin relativa marknadsandel med ca 4%. Övergripande kan vi se en ökad konsumtion inom de flesta kategorierna, även om det är små förändringar.

H&M ökar sin marknadsandel
De kategorierna där vi har minskat vår “share of wallet” är följande: kläder med 8%, teknikprylar med 7% och barnprodukter med 6%, jämfört med januari. Även om vår “share of wallet” för kläder har minskat, har till exempel H&M ökat sin relativa marknadsandel med ca 5% jämfört med januari, vilket är en fortsatt positiv utveckling. I januari hade H&M ca 15% i marknadsandel, idag har de över 20%.

Vår “share of wallet” för teknikprylar minskar med 7% under februari, dock har Elgiganten ökat sin relativa marknadsandel med ca 7 % jämfört med januari. Media Markt har däremot minskat sin relativa marknadsandel med ca 2%.

Även om vi generellt drar ner på vår “share of wallet” av barnprodukter med 6%, ser vi att det danska klädmärket POMPdeLUX ökar sin relativa marknadsandel med hela 5 % under februari månad. Även Toys R Us ökar sin relativa marknadsandel, under januari stod den på 13% men är idag uppe på 19%.

I december lanserade Wrapp det unika indexet, Wrapp Market Share Index, ett index som visar hur marknadsandelar fördelas mellan företag, varumärken och branscher, helt transparent och i realtid. (Observera att alla siffror i undersökningen är från den 8 mars 2017 kl 14.30.)

Eunice Aguilar, Head of Marketing and Communications, eunice.aguilar@wrapp.com, 070 304 50 31