Svensk handel ökade med 160 % under Black Friday

I flera år har Black Friday varit en stor shoppingdag i Sverige och för varje år växer högtiden med både fler erbjudanden och fler dagar. Under Black Friday och veckan innan passar många butiker på att erbjuda bättre priser för att locka fler kunder. Utifrån Wrapps användardata har vi gjort en djupdykning i hur Black Friday påverkat svensk handel 2017.

Mode är utan tvekan en kategori som förknippas med Black Friday och erbjudandena är allt från bättre priser till “köp tre betala för två”. Siffrorna för total försäljning inom mode ökade med 368 %, från att ha legat på 1,5 miljoner kronor i genomsnitt per dag under de senaste sex månaderna. Transaktionssiffrorna ökade med 288 %, vilket visar att vi gör fler köp under Black Friday. Däremot förändras inte snittkvittot avsevärt, eftersom det ligger runt 500 kronor oavsett om det är Black Friday eller inte. Det tyder på att vi gör många småköp inom mode, istället för att satsa på dyrare plagg.

Teknik är en kategori som brukar gå bra när det är Black Friday och så visar även årets siffror. Totalt ökade teknikhandeln med 988 % under fredagen, jämfört med en genomsnittsdag de senaste sex månaderna. Antalet transaktioner inom kategorin ökade under dagen med 255 %, medan snittkvittot ökade med 200 %. Kanske inväntar många Black Friday-rean innan de gör dyrare köp inom exempelvis hemelektronik.

En annan kategori som ökade sin totala försäljning markant under Black Friday är Barn och Fritid som ökade med 577 %. Det kan bero på att vi passar på att handla till barnen inför julen.

Överlag kan vi konstatera att Black Friday var en lyckad högtid för shopping även 2017. Tittar vi endast på de varumärken som haft Black Friday-erbjudanden i Wrapp-appen, betalades det ut närmare 150 000 kr i cashback till Wrapps svenska användare.

*Siffrorna i denna text baseras på Wrapps svenska användare och hämtades den 30 november, 2017, kl 14.00.