Teknikbranschen blomstrar i juni

Äntligen sommar och svenskarna vaknar till liv. Sommarens reor har satt igång och den bransch som vinner mest på det är teknikbranschen, som har ökat med 18,68 %. Svenskarna väljer att prioritera annat än kläder och skönhetsprodukter under sommaren, därför har kategorierna mode och hälsa & skönhet istället minskat i andelar.

Ett lugnare tempo och mer fritid gör att juni är en bra månad för kategorin barn & fritid, som ökat med 9,55 % jämfört med maj. Inom kategorin toppar butiker som Polarn O. Pyret, Toys”R”Us och Lekia. Polarn O. Pyret hade framförallt en topp första veckan i juni, då företaget gjorde en stor ökning med 164 % från sista veckan i maj. Detsamma gäller för Lekmer som ökade med 110 % i mitten på juni.

Eftersom vi spenderar mer tid utomhus i juni, är det även en bra månad för restaurangbranschen, som gått upp drygt 7 % sen maj. Värmen i kombination med ett lugnare tempo på jobbet kan vara anledningen till att vi gärna träffar vänner för middag på någon uteservering. Däremot avviker midsommarveckan med en nedåtgående kurva för flera restauranger och barer. Några exempel är O’Learys som under midsommarveckan minskade i marknadsandelar med 30 % jämfört med veckan innan. Även restaurangkedjorna Harrys och Pinchos minskade i andelar med 50 respektive 44 %.

När det kommer till Stockholms nattliv ligger även det på is när det är midsommartider. Pitcher's har exempelvis minskat 44 % i marknadsandelar under juni månad. Detsamma gäller TGI Fridays som har minskat med 42 %. Det är inte så konstigt, eftersom midsommar är en högtid som lockar människor bort från storstäderna för att fira hemma med familj och vänner. Detta ger en positiv effekt för Systembolaget, som ökade sina marknadsandelar med 54 % från veckan innan.

Vidare information:
Wrapp Market Share Index är ett unikt index som visar hur marknadsandelar fördelas mellan företag, varumärken och branscher, helt transparent och i realtid. För mer info om kartläggningen samt vilka företag och varumärken som vann mest marknadsandelar i juni, var god följ länk. Observera att all data redovisad i denna text är från 5 juli, 2017, kl 10.00 och kan ha förändrats efter detta.