WSP deltar i Förbifart Stockholm – Sveriges största vägprojekt

WSP har upphandlats av Vägverket för att ta fram två arbetsplaner för den fortsatta planeringen av vägprojektet Förbifart Stockholm. Uppdraget utförs tillsammans med Sweco och Tyréns i konsortium. Förbifart Stockholm blir en ny vägförbindelse som planeras att gå från E4/E20, Kungens Kurva i söder till E4, Häggvik i norr och är det största vägprojektet någonsin i Sverige. Det nu upphandlade uppdraget är den största konsultupphandlingen som Vägverket gjort. Av den 21 km långa sträckan kommer ca 16 km att gå i tunnel. Konsultuppdraget ska vara klart årsskiftet 2009/2010 och byggstart är planerad till tidigast 2011.

- Vi ser fram emot att tillsammans med Vägverket arbeta med detta mycket spännande och utmanande uppdrag, som kommer att lösa många av de framkomlighetsproblem som finns i Stockholm och som kommer att skapa möjligheter för hela regionen att utvecklas, säger Eskil Sellgren, affärsområdeschef i WSP. Kontraktsumman är 155 miljoner SEK varav WSP och Sweco har 40 % vardera och Tyréns 20 %.

För mer information, kontakta; affärsområdeschef Eskil Sellgren tel 08-688 61 87,
eskil.sellgren@wspgroup.se.

WSP är ett globalt företag som erbjuder kvalificerade konsulttjänster inom samhällsbyggnad, hus, industri och miljö. Med mer än 8 000 medarbetare är WSP ett av de största konsultföretagen i Europa och bland de tio största i världen. Verksamheten bedrivs huvudsakligen i England och Sverige, men också i övriga Europa, USA, Afrika, Australien och Asien. I Sverige har WSP drygt 2 000 medarbetare och bedriver verksamhet inom WSP Analys & Strategi, WSP Arkitektur, WSP Byggprojektering, WSP Environmental, WSP International, WSP Management, WSP Samhällsbyggnad och WSP Systems.