Betala med ditt mobilnummer i butiken

Report this content

WyWallet vill förenkla mobila betalningar i butik och pilotlanserar i samarbete med Telenor en ny tjänst där kunden bara behöver identifiera sig med sitt telefonnummer.

Med det nya sättet att betala med mobilen slår kunden in sitt mobilnummer i kortterminalen varpå WyWallet-appen öppnas på den egna mobilen och köpet godkänns med en pinkod. WyWallet är ett av de första bolagen i världen som provar betalmetoden. Alla Telenors 75 butiker i Sverige har nu lösningen ute i butik.

‒ Detta är den enklaste mobila lösningen som finns på marknaden för betalningar via terminal. Det är ett viktigt första steg för det breda genomslaget för mobila betalningar i butik, säger Jakob Söderbaum, VD på WyWallet.

Lösningen bygger på WyWallets e-handelstjänst där de som e-handlar med WyWallet endast behöver uppge sitt telefonnummer på sajten de handlar ifrån. Detta ger den trygghet och enkelhet som konsumenterna efterfrågar då många är ovilliga att lämna ut sitt kortnummer, eller tycker det tar för lång tid att fylla i all information som behövs vid ett kortköp.

WyWallet har också sedan sommaren 2013 en test igång för 28 butiker i Visby. Testen är baserad på närfältskommunikation, då en sticker på mobilens baksida används för att enkelt genomföra betalningen.

För ytterligare information, kontakta:

Claes Tellman, kommunikationschef WyWallet

Telefon: 070-399 62 81 Mail: claes.tellman@wywallet.se

Jakob Söderbaum, VD WyWallet

Telefon: 08- 440 00 40 Mail: jakob.soderbaum@wywallet.se

Om WyWallet

WyWallet är en mobil plånbok som du använder för att betala och föra över pengar med mobilen. Företaget startades i oktober 2011 av 4T som ägs av Telia, Tele2, Telenor och 3. WyWallet utvecklar mobila betalningar som är snabba och enkla att använda, utan att tumma på säkerheten. Med WyWallet kan du betala med mobilen via sms-köp, handla i butik, handla online både i mobil och vanlig webbshop, skicka pengar till andra och ladda kontantkort. Köpen genom WyWallet kan du betala för med betalkort, konto, tillägg på mobilfaktura och på kredit via separat faktura. Besök www.wywallet.se för att ladda ner appen och testa betaltjänsten.