Nu blir det lättare att komma igång med SMS-köp

Report this content

Idag lanserar WyWallet en enklare lösning för privatabonnenter som vill registrera sig för SMS-köp. WyWallet hoppas att den nya lösningen ska gynna konsumenter, handlare och välgörenhetsorganisationer.

Lösningen innebär att privatabonnenter vid sms-köp informeras om att de handlat via mobiloperatörernas betaltjänst WyWallet och att de vid nästa köp accepterar att framtida sms-betalningar går via WyWallet.

– Sms är en mycket uppskattad kanal för betalningar. Det är dock många som upplevt att kravet på registrering gjort det krångligt att fortsätta med sms-betalningar som innan. Vi har lyssnat på detta och tagit fram en enklare lösning. Vi är övertygade att det kommer att uppskattas av de som vill kunna använda sms som betalkanal, säger Adam Hasslert, Marknadschef på WyWallet.

Att betalningen går via WyWallet innebär ingen skillnad för kunden mer än att det är WyWallet och inte mobiloperatören som förmedlar betalningen. Kostnaden för betal-sms:et fortsätter att komma på mobilfakturan precis som tidigare. Användaren kan sedan tacka nej till att vara kund eller avregistrera sig om de inte vill fortsätta med tjänsten.

De senaste åren har det tillkommit ett antal nya lagar inom betaltjänstområdet som bland annat ställer krav på registrering för att använda sig av sms-betalningar. Detta är något många har upplevt som krångligt. WyWallet tror att denna lösning, som är inom ramen för de nya lagarna, är till gagn för de konsumenter som vill använda sms-köp. Det i sin tur är positivit för de handlare och välgörenhetsorganisationer som har sms som kanal för betalningar och gåvor.

Så här går det till när man blir kund:

• Gör ett första köp med sms, precis som tidigare. Kostnaden hamnar på din mobilfaktura.
  • I samband med betalningen får du ett sms med information om att du vid nästa sms-betalning accepterar tjänstens villkor och blir kund till WyWallet. I sms:et finns även en länk till mer information om WyWallets villkor.
  • Att använda tjänsten kostar inget extra och betalningen sker som vanligt via din mobilfaktura.
  • Det går när som helst att avregistrera sig från tjänsten.

För ytterligare information och pressbilder, kontakta:

Adam Hasslert, pressansvarig och marknadschef 4T, 070 432 1000, adam.hasslert@wywallet.se

Om WyWallet

WyWallet är en mobil plånbok för att betala och föra över pengar med mobilen. WyWallet startades i oktober 2011 som ett resultat av att fyra konkurrenter; Telia, Tele2, Telenor och 3, gick samman i ett bolag som tar ett gemensamt grepp om mobila betalningar. WyWallet finns för att utveckla mobila betalningar som är snabba och enkla att använda, utan att tumma på säkerheten.