Sveriges Musik- och Kulturskoleråd lanserar Drupal-sajt från Xelera Communication

Intresseorganisationen Sveriges Musik- och Kulturskoleråd, SMoK, har med sin nylanserade Drupal-portal, byggd av Xelera Communication, fått många nya strängar på sin lyra. Mängder av specialfunktioner och interaktivitet har gett organisationen ett helt nytt spelrum på webben.

- Det har blivit jättebra. På den gamla webbplatsen saknade vi framförallt möjligheten att kunna föra en dialog. Vi hade varken diskussionsforum eller intranät för grupper, som vi har nu. Dessutom var den gamla hemsidan svår att uppdatera och inte särskilt attraktiv. Första intrycket är väldigt viktigt, säger Håkan Sandh, projektledare på SMoK.

Förutom estetik är den nya webbplatsen självklart utrustad med en mängd smarta funktioner. På www.smok.se  kan man nu kommentera nyheter, delta i omröstningar, titta på videoklipp och söka efter Sveriges kommunalt finansierade musik- och kulturskolor.

Om man är involverad i något av SMoK:s projekt kan man också ansöka om medlemskap i respektive projekts organiska grupp på webbplatsen. Efter beviljad ansökan kan man sedan ta del av uppladdade filer, diskutera i gruppforumet och skriva en presentation om sig själv på den egna sida som alla registrerade gruppmedlemmar får.

- De organiska grupperna på webbplatsen kommer förhoppningsvis att bli samlingsplatser för våra projektmedlemmar att kommunicera och sprida information. Nu gäller det bara för de inblandade att ta sig igenom det där nålsögat och registrera sig, säger Dag Krafft, SMoK:s kanslichef.

Användarvänlighet har varit nyckelordet under arbetet med den nya webbplatsen. Därför står interaktiviteten i fokus på den nya webbplatsen.

- Nu hoppas vi att de som besöker webbplatsen utnyttjar detta genom att kommentera artiklar och föra fram sina åsikter. Visionen är att webbplatsen så småningom ska bli en pedagogisk portal, med lika mycket utrymme för elever som för lärare och utbildningsansvariga. Det var därför vi valde att göra webbplatsen i  Drupal  - ett utvecklingsbart system som är stort och komplext, men samtidigt väldigt enkelt att jobba med, säger Håkan Sandh.

För Sveriges musik- och kulturskolor sedan 1997

SMoK bildades 1997 som en intresseorganisation för landets musik- och kulturskolor. Föreningen är ideell och medlemmarna består av landets kommuner, representerade av den lokala musik- eller kulturskolan. För närvarande är cirka 90 procent av landets kommuner medlemmar.

Urval av funktionaliteten på SMoK:s nya webbplats

• Stort register över Sveriges musik- och kulturskolor, sökbart på skola, kommun och län
  • Intranät med bland annat organiska grupper som möjliggör kommunikation och interaktion inom enskilda arbetsgrupper såväl som inom hela organisationen
  • Avancerad nyhetsfunktionalitet med stöd för omröstningar (enkäter) och kommentarer
  • Förebyggande spamskydd med  Mollom , som skannar meddelandetext efter suspekta ord som vanligtvis förekommer i spam och aktiverar CAPTCHA om den hittar några sådana
  • Externa kulturnyheter från redaktioner i hela Sverige hämtas in och presenteras automatiskt
  • Block med listor av relaterat innehåll baserat på kategori, exempelvis kalendarium eller mest lästa nyhetsartiklar
  • Möjlighet att publicera videoklipp från Vimeo och Youtube och koppla dessa till nyhetsartiklar
  • Datumstyrda händelser presenteras i kalendervy med koppling till anmälningsformulär och möjlighet att exportera händelser i iCal-format till e-postklienter
  • Omfattande och utförlig personallistning med vyer för såväl anställda som styrelsemedlemmar baserat på kategori och befattning

Läs mer på  www.xelera.se  och  www.smok.se .

För mer information, kontakta:

Kenneth Bäck, VD

kenneth.back@xelera.se

Vår kunskap och erfarenhet finns inom områden som  hemsidor e-handel publiceringsverktyg , webb- och  systemutveckling sökmotoroptimering  och  e-postmarknadsföring . Kvalitet är ett nyckelbegrepp för oss. Därför utför och kvalitetsgranskar vi allt arbete i enlighet med riktlinjer och branschstandarder så som de är tänkta att användas.

Xelera Communication är drivande i branschen. Företaget har 17 anställda och kontor i Göteborg och Ukraina. 1300 kunder har hittills valt oss som leverantör av olika Internettjänster. Våra kunder är såväl små som stora företag och organisationer där begrepp som form, språk, funktion och interaktion är avgörande för valet av leverantör.

Om oss

Xelera är webbyrån i Göteborg som tar fram långsiktiga webbkoncept och bygger förstklassiga webbplatser, alltid i nära samarbete med våra kunder. Vi är ett mångsidigt gäng i Göteborg, stolta över vår lika breda som djupa kompetens inom webbkommunikation. Under vårt tak hittar du kunniga eldsjälar inom allt från teknik och design till webbcopy och webbstrategi. Tillsammans med vårt breda nätverk av partners utgör vi ett oslagbart webbteam. Med lika mycket fokus på att leverera högkvalitativa företagswebbplatser som på att vårda kundrelationer uppdaterar vi hela tiden våra kunder med det senaste inom webbkoncept. Hittills har vi byggt över 1 000 förstklassiga webbplatser, varav 200 i Drupal. Bland våra kunder finns Göteborg International Film Festival, GSO (Göteborgs Symfoniker), Almondy och Folkteatern i Göteborg.