CDP uppmärksammar Xerox transparens inom klimatförändring

Den internationella miljöorganisationen CDP placerar Xerox som ledare i att förse investerare och den globala marknaden med trovärdig information om koldioxidutsläpp och energianvändning. Det sker i samband med COP21, Förenta Nationernas klimatkonferens i Paris, där ledare från hela världen träffas för att arbeta fram en global överenskommelse som ska minska koldioxidutsläpp och begränsa uppvärmningen av planeten.

– Då världen ser bortom klimatförhandlingarna i Paris och förbereder för en framtid med lägre koldioxidutsläpp blir tillförlitlig information om hur företag reagerar på övergången allt viktigare. Vi kan därför gratulera bolagen som tar ledarposition på CDPs Climate Disclosure Leadership Index, säger Paul Dickson, executive chairman och medgrundare av CDP, en ideell och icke-statlig organisation som samlar data kring risker inom klimatförändringar, vatten och skog.

Xerox placeras i S&P Climate Disclosure Index (CDLI) för kvaliteten på sina rapporter kring koldioxidutsläpp och energi som de lämnat in till CDPs klimatprogram. Xerox inrapporterade data har utvärderats oberoende med CDPs poängsättningsmetod och får 99 poäng av 100 möjliga. Endast organisationer i de övre tio procenten inkluderas i deras ledarindex.

CDPs insamlade riskdata – som räknas som världens mest omfattande – gör det möjligt för verksamheter, investerare och städer att bättre mildra riskerna, ta vara på möjligheter och ta investeringsbeslut som leder till en mer hållbar värld.

Xerox ansträngningar uppmärksammas
Förra månaden tecknade Xerox ett klimatlöfte i Vita huset under en halvdag som leddes av USA: s vicepresident Joe Biden. Löftet tillkännagavs vid toppmötet i Vita huset på Climate and the Road through Paris som en del av den amerikanska Business Act on Climate Pledge, som omfattar flera av landets största bolag.

– Xerox har en historia av hållbarhet och fortsätter att integrera hållbarhetstänket i affärsstrategin och kommunicerar de mätbara fördelarna det ger miljön. Kunderna och samhället. Som ett av de första bolagen att redovisa sitt miljöarbete har vi, sedan 1994, strävat efter transparens i våra rapporter. Det är en stor ära att ta position i S&P Climate Disclosure Leadership Index (CDLI), en ära som vi delar tillsammans med våra medarbetare som gör allt jobb, säger Diane O’Connor, vice president för Xerox Environment, Health, Safety and Sustainability.

För andra året har Xerox uppmärksammats i Dow Jones Sustainability Index för North America. Dessutom behåller Xerox för åttonde året i rad sin position i ytterligare en CSR-mätning genom att uppfylla FTSE4Goods kriterier för ansvarsfullt företagande, socialt engagemang, intressentengagemang, mänskliga rättigheter och åtgärder för miljön.

För mer information om Xerox hållbarhetsarbete

Om Xerox
Xerox hjälper till att förändra hur världen arbetar. Genom vår expertis inom bildhantering, affärsprocesser, analys, automatisering och användarnära insikter skapar vi arbetsflöden för ökad produktivitet, effektivitet och personanpassning. Vi gör affärer i 180 länder och har mer än 130 000 anställda. Tillsammans skapar vi meningsfulla innovationer och tillhandahåller tjänster för affärsprocesser, skrivare, mjukvara och lösningar som gör verklig skillnad för våra kunder – och deras kunder. Läs mer på www.xerox.se.