Framtiden ligger i våra händer

- Intuitiv 3D-interaktion med handrörelser tilldelas Chester Carlsons Forskningspris 2015

Stockholm den 8 oktober 2015 – Dr. Shahrouz Yousefi, lektor vid avdelningen för medieteknik vid Linnéuniversitetet i Växjö, tilldelas Chester Carlsons Forskningspris 2015 för sin forskning inom intuitiv 3D-interaktion. Priset, som i år firar 30 årsjubileum, förvaltas av Xerox och Kungl. Ingenjörsvetenskapsakademien, IVA och delas sedan 1985 ut till unga, lovande forskare inom informationsvetenskap.

Chester Carlsons Forskningspris 2015 tilldelas Dr. Shahrouz Yousefi med motiveringen: För sina tekniska lösningar med tredimensionell interaktion i framtida mobila enheter och intelligenta miljöer, vilket möjliggör för människor att på ett intuitivt sätt med handgester samspela i det digitala rummet.

– Årets pristagare har utvecklat ett helt nytt sätt att använda handens gester för att interagera med mobila enheter. Handens rörelser kan nu med hög precision analyseras i realtid för att sedan kontrollera, manipulera och interagera med digitala gränssnitt på en helt ny nivå. Vi är övertygade om att vi snart ser Yousefis teknik på den globala marknaden, säger Stefan Ivarsson, VD på Xerox Sverige och ledamot av Chester Carlsonstiftelsen.

Prisutdelning
Pristagaren har utsetts av stiftelsens styrelse och prisutdelningen sker vid 30-årsjubileumet av Chester Carlsons forskningspris den 20 oktober, då IVA och Xerox arrangerar ett seminarium i Stockholm på temat big data. Prissumman är på 150 000 kronor.

Om Chester Carlsons forskningspris
Chester Carlsons Forskningspris tilldelas personer, institutioner eller inrättningar för forsknings- eller utvecklingsarbeten inom området informationsvetenskap. Priset har sin bakgrund i att Xerox donerade en summa pengar för att högtidlighålla HM Konungens besök vid Xerox forskningscenter PARC 1984. Den 9 september året därpå instiftades Xerox svenska fond för forskning i informationsvetenskap och stiftelsen firar följaktligen 30 år 2015. Stiftelsen har sedan instiftandet förvaltats av IVA och har som ändamål att främja vetenskaplig forskning inom informationsteknologi. För mer information, besök www.chestercarlson.se.

Kungl. Ingenjörsvetenskapsakademien, IVA, är en fristående akademi som till nytta för samhället främjar tekniska och ekonomiska vetenskaper samt näringslivets utveckling. I samarbete med näringsliv och högskola initierar och föreslår IVA åtgärder som stärker Sveriges kompetens och konkurrenskraft. Se även www.iva.se

Kontakt
Dr. Shahrouz Yousefi, lektor vid avdelningen för medieteknik vid Linnéuniversitetet i Växjö. 076-243 20 49, e-post shahrouz.yousefi@lnu.se

Joakim Rådström, pressansvarig på IVA, 08-791 29 39, joakim.radstrom@iva.se