Gartner: Xerox leder marknaden för hanterade utskriftstjänster

Stockholm den 9 december 2011 – Xerox behåller ledarpositionen på den globala marknaden för hanterade utskriftstjänster (managed print services, MPS) som enligt analysbolaget Gartner hade en tvåsiffrig tillväxt under 2010. Allt fler företag, både stora och små, upptäcker fördelarna med att effektivisera hur dokument skrivs ut, delas och uppdateras. Bland Xerox kunder inom detta område ingår:

• Storföretag: British Airways, Cisco, Kelly Services och University College London Hospital NHS Foundation Trust använder Xerox Enterprise Print Services för att göra det enklare och mer kostnadseffektivt att skriva ut från flera kontor, interna printcenter och i fält. Genom dotterbolaget ACS integrerar Xerox MPS med IT-infrastrukturen för att hjälpa företag att digitalisera pappersdokument samt förenkla och göra arbetsflöden snabbare.
  • Organisationer med mindre utskriftsinfrastruktur: Städerna Rochester (New York) och Riverside (Kalifornien) samt Los Angeles Trade-Technical College använder Xerox Print Services för att ta kontroll över utskriftskostnaderna genom samma verktyg och tekniker som hjälper storföretag att bespara miljontals kronor.
  • Mindre företag: Xerox globala partnernätverk hjälper mindre företag att hantera skrivare från olika leverantörer genom Xerox Partner Print Services och PagePack® 3.0.

Gartner rankar Xerox som global marknadsledare inom hanterade utskriftstjänster, med 33 procent av totala marknadsintäkterna [1]. Gartner positionerade nyligen dessutom Xerox i ledarkvadranten i 2011 års magiska kvadrant för MPS Worldwide [2].

– Vår ledarposition på marknaden bekräftas inte bara av analytikerna utan även av de affärsfördelar våra kunder uppnår genom en förenklad och mer effektiv dokumenthantering, säger Stephen Cronin, affärsområdeschef för Global Document Outsourcing på Xerox.

1 Gartner, Inc., Competitive Landscape: Managed Print Services, Worldwide Report, Nov. 30, 2011.
2 Gartner, Inc., Magic Quadrant for Managed Print Services, Worldwide, Ken Weilerstein, Cecile Drew, Yulan Li, Oct. 25, 2011.

About the Magic Quadrant
Gartner does not endorse any vendor, product or service depicted in our research publications, and does not advise technology users to select only those vendors with the highest ratings. Gartner research publications consist of the opinions of Gartner's research organisation and should not be construed as statements of fact. Gartner disclaims all warranties, expressed or implied, with respect to this research, including any warranties of merchantability or fitness for a particular purpose.

För ytterligare information kontakta:

Arnaud Linquette, VD, Xerox Sverige, 08-795 10 04, arnaud.linquette@xerox.com
Bite Communications, 08-402 01 00,
xerox@bitepr.se

Om Xerox Europa
Xerox Europa, den europeiska delen av Xerox Corporation, marknadsför ett omfattande sortiment av såväl hårdvara och mjukvara som lösningar och tjänster. Verksamheten fokuserar på tre huvudområden: små och stora kontorsmiljöer, produktions- och grafiska miljöer, samt tjänster som omfattar konsultverksamhet, systemdesign och projektstyrning, samt dokumentoutsourcing. Genom ACS, ett dotterbolag som Xerox förvärvade i februari 2010, kan Xerox även erbjuda omfattande outsourcinglösningar för affärsprocesser och IT, inklusive databehandling, hantering av personalförmåner, finanssupport samt tjänster kring kundrelationshantering för kommersiella och statliga organisationer över hela världen. Xerox 134 000 medarbetare tar hand om kunder i fler än 160 länder.

Xerox Europa har fabriker och logistikverksamhet på Irland, i England och Nederländerna samt ett forsknings- och utvecklingscenter i Grenoble, Frankrike. För mer information besök www.xerox.se.