KGM storsatsar på innovativ tryckteknik från Xerox

Stockholm, Sverige, 8 december 2014 – KGM fördjupar sitt samarbete med Xerox och investerar stort i ny, innovativ tryckteknik. Detta i ett läge där konkurrenterna brottas med åtstramningar och vikande volymer.
– Vår målsättning är att växa till en av de tre största printleverantörerna i Norden, säger Göran Lönndahl, VD på KGM.

KGM producerar 250 miljoner A4-printsidor och 110 miljoner försändelser per år till bland annat storkunder som Swedbank Robur, Trygg-Hansa och Telia Sonera. För att möta kundernas efterfrågan på hastighet och miljömässig hållbarhet har bolaget investerat stort i Xerox CiPress-teknik. Investeringen är på närmare 50 miljoner kronor över två års tid och gör att KGM kan erbjuda en produkt som är unik på den svenska marknaden. KGM är det första bolaget i norra Europa att investera i trycktekniken.

Xerox CiPress använder vattenfritt bläck, vilket innebär klara fördelar för återvinningsbarhet, energiförbrukning och produktivitet. Bläcket innehåller inga miljöfarliga kemikalier och möjliggör tryck på vanligt papper, medan traditionell inkjet oftast kräver specialbehandlat papper.

– Vi satsar offensivt för att vinna marknadsandelar med bibehållen lönsamhet. Parallellt med att vi digitaliserar våra produkter och tjänster behöver vi möta våra kunders fortsatta behov av tryckt kommunikation i färg. Tillsammans med Xerox kan vi erbjuda kunderna en övergång från traditionell print på förtryckta blanketter till en mix av elektronisk och tryckt kommunikation, säger Göran Lönndahl, VD på KGM.

En av KGM:s kunder, Swedbank Robur, ser stora fördelar med KGM:s affärsmodell och satsningen på Xerox CiPress-teknik. I dag har de en stor mängd minderåriga kunder som inte kan få information digitalt på grund av juridiska barriärer, samtidigt som det bland bolagets äldre kunder finns många som inte använder internetbank.

– Detta är två viktiga målgrupper som vi måste kunna nå ut till. Tiden att få ut stora volymer snabbt är viktig för oss, och med hjälp av KGM och Xerox når vi ut snabbare i rätt format till rätt mottagare. Tekniken ger även vår tryckta kommunikation en bättre miljöprofil, vilket är något som hela Swedbank jobbar oerhört hårt med. Vi kan dessutom sänka kostnaderna för vår totala kundkommunikation, vilket såklart också är viktigt, säger Anders Frunck, ansvarig för printproduktion och distribution på Swedbank Robur, och fortsätter:

– KGM producerar 9,5 miljoner sidor för oss på ett år både tryckt och elektroniskt, och cirka 40 procent av våra kunder får sin information i tryckt format. Det visar oss att print i allra högsta grad fortfarande är relevant.

Göran Lönndahl, VD på KGM Datadistribution AB, 08-726 56 01, goran.lonndahl@kgmdata.com

Xerox är ett globalt tjänste-, teknik- och dokumenthanteringsföretag som hjälper organisationer att förändra sättet som de hanterar sina affärsprocesser och sin information. Med huvudkontor i Norwalk, Connecticut, USA har Xerox fler än 140 000 anställda och gör affärer i mer än 180 länder och tillhandahåller affärsprocesstjänster, tryckutrustning samt hårdvara och mjukvara för att hantera information - från data till dokument. Läs mer på www.xerox.se

Om KGM
KGM bildades 1982 och har sedan starten uteslutande verkat inom området dokumentlogistik & kommunikation. KGM hjälper bolag med verksamhet i Norden att kommunicera med sina kunder, såväl analogt som digitalt. KGM ingår i WPP-koncernen. Med ca 100 anställda, en omsättning på 165 miljoner SEK och filialer i Sverige, Norge och Danmark är KGM ett av de ledande bolagen i branschen.

2012 investerade KGM i den första CiPress inkjet-printern som installerades i Norden. För att hantera volymtillväxt och säkra produktionen har man nu investerat i ett andra system. En total investering på ca 50 miljoner SEK.