Nästa generations biljettsystem testas i franska Valence

Stockholm, den 12 oktober 2015 – Den franska staden Valence i sydöstra Frankrike pilottestar nu tjänsten Xerox Seamless, som är en ny användarvänlig teknik för mobila betalningar inom kollektivtrafiken.

Fram till den sista juni 2016 kommer 150 lokala resenärer i Valence att använda Xerox Seamless-app i sina smartphones för att resa med stadens bussar. Bussarna drivs av Citéa på uppdrag av den lokala transportmyndigheten Valence Romans Déplacements (VRD).

– Xerox Seamless har potential att förändra reseupplevelsen i Valence genom att möjliggöra ett alternativt betalsystem som är både enkelt och säkert. Tekniken, som fungerar med alla mobiloperatörer, installerades snabbt och enkelt i nätverket, säger Marylène Peyrard, chef för Valence Romans Déplacements.

Så fungerar systemet
Xerox har installerat Near Field Communication-taggar (NFC) på VRDs busslinjer i och utanför staden. Användaren laddar ner appen till sin NFC-kompatibla smartphone och registrerar sig med Xerox Seamless för att aktivera sitt privata konto. Ombord på bussen registreras resan genom att resenären nuddar sin telefon mot någon av bussens NFC-taggar. När telefon och NFC-tagg möts skapas, och sparas, en krypterad transaktion som skickas vidare till telefonen. Mobil internetuppkoppling är inget krav för att transaktionen ska kunna fullföljas. Om mobilen saknar nätverksuppkoppling genomförs transaktionen så snart telefonen återfår uppkoppling.

Xerox Seamless bygger på patenterad teknik från Xerox och kan användas för tåg, bussar, spårvagnar, bil-pooler och flera andra format. Systemet presenterades för första gången vid 2015 UITP World Congress and Exhibition i Milano i juni 2015 och har utvecklats av Xerox utvecklingsteam i Grenoble och Valence, Frankrike.

Xerox är ett globalt tjänste-, teknik- och dokumenthanteringsföretag som hjälper organisationer att förändra sättet som de hanterar sina affärsprocesser och sin information. Med huvudkontor i Norwalk, Connecticut, USA har Xerox fler än 140 000 anställda och gör affärer i mer än 180 länder och tillhandahåller affärsprocesstjänster, tryckutrustning samt hårdvara och mjukvara för att hantera information - från data till dokument. Läs mer på www.xerox.se