• Xerox/

Ny Xerox-teknik trycker foton, bilder och text direkt på 3D-objekt på bara några minuter

STOCKHOLM, 1 september 2016 – Med en innovativ arkitektur av små munstycken i rostfritt stål kan Xerox nya Direct to Object Inkjet Printer trycka direkt på tredimensionella objekt. Tekniken skapar nya möjligheter för branscher som detaljhandel, grafisk produktion och förpackningsindustrin.

Munstyckena sitter inuti skrivhuvuden och är ungefär lika stora som en kortlek. Skrivhuvudena sprayar noggrant bläck på objekt, från små kapsyler till större objekt som hockeyhjälmar. Printern trycker på plast, metaller, keramik och glas.

Xerox använder algoritmer som förbättrar bildkvaliteten för att styra de mikroskopiska munstyckena, små som halva omkretsen av ett hårstrå. Genom att spruta bläck från drygt ett halv centimeters avstånd så kan printern trycka på släta, grova eller något böjda ytor med printupplösningar från 300 till 1,200 dpi. Printern kan hantera upp till 30 objekt per timme.

– Innovationen hos Xerox öppnar upp nya vägar för att skräddarsy produkter snabbare, detta vid en tidpunkt då konsumentens aptit för en personlig touch aldrig har varit större. Föreställ dig en sportentusiast som kommer hem från en match med en hjälm eller boll som personifierats på bara några minuter, eller en butik som kan erbjuda hundratals olika produkter som kundanpassas direkt på plats, säger Brendan Casey, vice president på Xerox Engineering Services.

Andra smarta funktioner:

• Bläckstrålarna är kompatibla med alla typer av bläck och klarar temperaturer på upp till 140 grader.
  • Den innovativa arkitekturen har en flexibel design för hållarna så att objekt enkelt kan bytas ut.
  • Xerox mjukvara säkerställer noggrann registrering och toppklassig färgkalibrering.

Xerox Direct to Object Printer är en skräddarsydd lösning. Xerox kommer att arbeta direkt mot kunder för att optimera en skräddarsydd konfiguration specifikt byggd för varje kunds ändamål. Rekommenderat pris startar på 145 000 dollar. Priset kan variera beroende på konfiguration.

Printern kommer att visas upp under Graph Expo, 25-28 september i Orlando, Florida.

Om Xerox
Xerox hjälper till att förändra hur världen arbetar. Genom vår expertis inom bildhantering, affärsprocesser, analys, automatisering och användarnära insikter skapar vi arbetsflöden för ökad produktivitet, effektivitet och personanpassning. Vi gör affärer i 180 länder och har mer än 130 000 anställda. Tillsammans skapar vi meningsfulla innovationer och tillhandahåller tjänster för affärsprocesser, skrivare, mjukvara och lösningar som gör verklig skillnad för våra kunder – och deras kunder. Den 29 januari 2016 meddelade Xerox om sina planer att uppdela sig i två oberoende, börsnoterade bolag – Xerox Corporation, som kommer att utgöras av företagets enheter för dokumentteknologi och dokument-outsourcing - samt Conduent Incorporated, enheten för företagets tjänsteprocesser. Xerox planerar att avsluta separationen i slutet av 2016. Läs mer på www.xerox.se.